”Olen muuttanut mieltäni täysin...” – Tamperelainen testasi ratikan kiekkolegenda-seniorimatkustajan kanssa

Seniori: Rauno Korpi, 70, nousi ratikan kyytiin ensimmäisen kerran yhdessä Tamperelaisen kanssa – Hakametsän pysäkiltä tietenkin.

Nelinkertainen Suomen-mestari Rauno Korpi luonnollisessa ympäristössään: Tampereen Hakametsässä ratikan pysäkillä. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Kesäkuussa 70 vuotta täyttänyt perus-Tappara Rauno Korpi on nähnyt elämässään monta, mutta yhtä asiaa ei vielä: Tampereen ratikkaa.

Asiaan tuli muutos toukokuun lopussa, kun Korpi pääsi testaamaan Kaupunkilehti Tamperelaisen kanssa matkaa Hakametsän pysäkiltä Pyynikintorille ja takaisin. Suhtautuminen Tampereen ratikkaan ei ole aina ollut myönteinen: alkuaan Korpi ei kuulunut kannattajiin.

– Ajattelin, että tänne on nyt tulossa niin paljon hankkeita, että onko tällainen siihen päälle enää järkevää. Sittemmin olen muuttanut mieltäni täysin. Kaupunki kasvaa niin paljon, että ratikka on täällä välttämättömyys. Tällä on keskeinen merkitys siihen, että Tampereesta saadaan Euroopan hienoin sisämaakaupunki. Kaupunkiin viime vuosina saadut uutuudet ovat upeita, ja kehittävät Tamperetta ihan uuteen mittakaavaan, Korpi hehkuttaa.

Matka kotinurkilta keskustan toiselle puolelle käy nopeasti: 15 minuuttia suuntaansa, sitten ratikka kääntyy ympäri ja lähdetään takaisin.

Valmentajauransa aikana Korpi ehti 1990-luvulla valmentaa Itävallassa. Siellä ratikka tuli tutuksi Wienissä.

– Se on siellä välttämätön, kun alue on sen verran suuri. Keskustasta et löydä autolle paikkaa, ja sama tilanne on vastassa kaikissa kaupungeissa jotka kasvavat riittävän suureksi. Autot vähän sivummalle keskustasta liityntäparkkeihin ja sen jälkeen ratikalla kohti keskustaa, niin se homma toimii.

Korpi on synnyinkaupunkinsa historiasta hyvin tietoinen: hän muistaa, että Tampereella ratikan kaltaista kulkupeliä on viritelty jo vuodesta 1906 asti.

– Siinä on ollut välissä sitten rollikkaa ja kaikenlaista. On hienoa, että nyt ratikka on täällä. Vaunut ovat kotimaista työtä.

Uudemmasta sukupolvesta New Yorkissa nykyisin asuva tytär Kiira on ollut hyvin perillä siitä, että kaupunkiin tulee ratikka ja ollut ajatuksesta hyvin innoissaan.

Perillä Hakametsän pysäkillä on aika analysoida koettua ensireissua ratikan kyydissä. Valmentaja on analyyttiseen tapaansa tehnyt puolen tunnin aikana runsaasti havaintoja kokemastaan ja näkemästään. Sekaan mahtuu pohdintoja myös filosofian puolelta.

– Matka toimi ikään kuin sillä tavalla, että ei olisi ollut punaisia valoja ollenkaan. Ratikka pysähtyy täydestä vauhdista nopeasti, on hiljainen ja siisti. Ratikasta näkee myös hyvin. Kokemus on aivan erilainen kuin painella jollain omalla pikkuautolla ruuhkan seassa, siinä on häiriöitä vaikka kuinka, Korpi analysoi.

Valmentaja on innoissaan ratikan potentiaalista. Hän uskoo, että kulkuvälineen suosio on vielä aivan eri mittakaavassa 6–7 vuoden kuluttua.

– Olen varma, että ratikan suosio tulee olemaan äärimmäisen kova ja se kasvaa entisestään, kun yhteyksiä saadaan rakennettua lisää. Kaksi järveä, niiden keskellä kaupunki... keskusta tulee elävöitymään ratikan kautta kun ihmiset huomaavat, miten helppo sinne on mennä ja miten helppo sitä on käyttää.

Kaupunkilehti Tamperelaisen RatikkaTamperelainen-erikoisnumero ilmestyy keskiviikkona.

Rauno Korpi

Perustamperelainen jääkiekkovalmentaja ja yritysvalmentaja.

Täytti 70 vuotta kesäkuun 25. päivä.

Valmentanut urallaan Tapparaa, TuToa, Klagenfurtia ja EV Zugia.

Tapparan valmentajana neljä mestaruutta, yksi hopea ja yksi pronssi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut