"Tampere nousi Mestarien liigaan” – Liikenneministeri Timo Harakka: Valtio on mukana ratikan jatkohankkeissa

Näkökulma: Liikenneministeri Timo Harakan mukaan Tampereen seudulla voidaan jatkossakin luottaa siihen, että valtio on mukana jatkohankkeissa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ajoi ratikalla Hervannasta Keskustorille kesäkuun alussa. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Ratikka tuo Tampereeseen vielä enemmän metropolin tuntua.

Näin tiivistää ratikan vaikutuksen Tampereeseen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

– Kaupunki on viime vuosina siirtynyt kansainväliseen sarjaan. Jalkapallotermeillä sanoen kansallisesta sarjasta on noustu Mestarien liigaan, jatkaa Harakka.

Liikenneministerin mukaan ratikka on juuri kasvukaupunkien liikennemuoto. Harakka kuitenkin muistuttaa, että yhdenvertaisuus täytyy pitää mielessä, eikä mikään kaupunginosa saa muuttua pussiperäksi.

– Raiteiden varrelle syntyy uutta asutusta ja palveluita – ne mahdollistavat kasvun ja kehityksen. Silloin on huolehdittava taajasta ja tehokkaasta syöttöliikenteestä, joka tuo muualta kaupungista kulkijat pysäkille ja pysäkiltä.

Tampereella ratikan osaa 2 tehdään tällä hetkellä Santalahteen saakka. Suunnitelmissa ovat myös seuturatikkalinjat Taysilta Linnainmaan kautta Kangasalan Lamminrahkaan, linja-autoasemalta Härmälän kautta Pirkkalaan ja Lielahdesta Ylöjärvelle.

Ratikka on iso panostus joukkoliikenteeseen, kaupungin kehittämiseen ja kasvuun.

Liikenneministerin näyttää omasta puolestaan vahvaa vihreää valoa sille, että valtion osuus suunnittelun ja rakentamisen kustannuksista on jatkossakin 30 prosenttia.

– Kyllä. Olen halunnut vahvistaa kuntien ja valtion sopimuksellista yhteistyötä. Tampereen kanssa yhteistyö on toiminut erinomaisesti. Valtio haluaa olla hyvä sopimuskumppani, ja siksi on tärkeää, että kunnat voivat ennakoida valtion osuuden jo varhaisessa suunnittelun vaiheessa, kertoo Sanna Marinia liikenne- ja viestintäministerinä joulukuussa 2019 seurannut Harakka.

Harakka itse koeajoi ratikan kesäkuun alussa Tampereen vierailullaan. Kokemusta hän kuvailee yhä upeaksi.

– Matka Hervannasta keskustaan sujui nopeasti ja ongelmitta. Ratikka on iso panostus joukkoliikenteeseen, kaupungin kehittämiseen ja kasvuun.

Ratikan tulevan kulkutapaosuuden kannalta on oleellista, että miten Harakan itsekin edustama väestöryhmä eli työssäkäyvät keski-ikäiset miehet ratikan löytävät.

Liikenneministeri lähtisi markkinoimaan ratikkamatkaa helppoudella.

– Oman auton kuluista ja pysäköinnistä ei tarvitse enää murehtia, kun vaikkapa matkustaa ensi talvena jännittämään Ilveksen tai Tapparan peliä uljaaseen, uuteen areenaan.

Kaupunkilehti Tamperelaisen RatikkaTamperelainen-erikoisnumero ilmestyy keskiviikkona

Timo Harakka

liikenne- ja viestintäministeri joulukuusta 2019, kansanedustaja (sd.) vuodesta 2015

pitkä työura toimittajana muun muassa Yleisradiossa, koulutukseltaan teatteritaiteen maisteri

58-vuotias helsinkiläinen kolmen lapsen isä

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut