Kesäkeidas ja Aleksis Kiven kadun hidaskatu vasta alkua: lännestä tulossa keskustan kokeiluvyöhyke – "Pysyviä muutoksia ei kannata kokeilun takia tehdä"

Keskusta: Keskustorin Kesäkeidas ja Aleksis Kiven kadun hidaskatupilotti ovat vasta alkua. Läntinen keskusta aiotaan pelastaa näivettymiseltä ideoiden ahkeran kokeilemisen avulla.

Tällä viikolla auenneet Keskustorin Kesäkeidas ja Aleksis Kiven kadun terassit ovat vasta alkua.

Jo lähitulevaisuudessa läntisen keskustan kehittämistä on tarkoitus viedä eteenpäin kokeilujen kautta, kertoo Tampereen kaupungin Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen.

– Montaa asiaa voidaan tutkia suunnittelupöydällä ja nykyaikainen 3D-mallinnus avaa mahdollisuuksia monenlaiseen visualisointiin, mutta kansainvälinenkin malli on se, että rakennettua kaupunkitilaa kehitetään kokeilujen kautta etenemällä askel kerrallaan.

Nyt alkaneessa Aleksis Kiven kadun hidaskatukokeilussa katualuetta ja osa parkkipaikoista on Hallituskadun ja Laukontorin välillä annettu terasseille, penkeille ja kukkaistutuksille. Nopeusrajoitus on laskettu 20 kilometriin tunnissa. Kokeilu jatkuu syyskuun loppuun.

– Keräämme palautetta, teemme seurantatutkimuksen ja otamme opiksi. Lopputuloshan voi olla myös se, että kokeilu ei vastannut tavoitetta, pohtii Siitonen.

Myös Keskustorin Kesäkeidas tuottaa Siitosen mukaan kokemuksia siitä, miten se toimii tämänkaltaisessa käytössä.

Pysyviä muutoksia ei kannata kokeilun takia tehdä.

– Ensi vuonna on edessä vilkas tapahtumavuosi. Pääsemme testaamaan, miten Keskustoria voisi hyödyntää fanialueena jääkiekon MM-kisojen aikaan. Pelailualue voi olla silloin olla katulätkää.

Läntisen keskustan jääminen nopeasti kehittyvän itäpuolen jalkoihin on ollut Tampereella murheenkryyni jo pitkään. Lukuisten kehittämishankkeiden jälkeen ideoita on viime vaiheessa kerätty ja listattu laajan visiotyön avulla. Tampereen kaupunginhallitus käsitteli viime viikolla lähivuosien toimenpideohjelmaa.

– Läntinen keskusta herättää historian, kerroksellisuuden ja monien eri arvojen vuoksi paljon tunteita, muotoilee Siitonen.

Esimerkiksi Aleksin Kiven kadun kokeilu herätti kiivaan keskustelun siitä, että se vaikeuttaa liiaksi autoliikennettä Laukontorin suuntaan ja vähentää parkkipaikkoja.

Siitonen korostaa, että kokeilujen kautta keskustan kehittämisen kynnys madaltuu.

– Kokeilulle pitää olla tavoite ja sen taustalla toivottu muutos. Ilman tarvetta ei kannata tietenkään kokeilla, tarkentaa Siitonen.

Kokeilujen toteuttaminen on taitelua, myötää Siitonen. Jotta kokeilemisen kynnys pysyy matalana, pitää sen vaatimien muutosten olla helposti toteutettavissa ja kustannusten pienet.

– Pysyviä muutoksia ei kannata kokeilun takia tehdä, mutta kokeiluympäristö on toteutettava niin laadukkaasti, että saadaan oikeita tuloksia.

Kaupungin omien kokeilujen lisäksi Siitonen toivoo yhä kiinteistöjen omistajilta, yrittäjiltä ja kaupunkilaisilta ideoita siitä, miten läntistä keskustaan voitaisiin kehittää.

– Kokeilun mittakaavan ei tarvitse aina olla Keskustorin luokkaa.

Hämeenpuisto

Läpikulku vain länsireunaan?

Läpiajoliikenteen siirtäminen Hämeenpuiston länsilaitaan voisi olla eräs kokeiluhankkeista jo lähitulevaisuudessa.

Kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla läntisen keskustan lähivuosien toimenpideohjelman, jonka mukaan viime vuonna valmistuneen visiotyön ehdotukset tutkitaan osana käynnistyvää Hämeenpuiston kaavatyötä.

Viime vuonna päättyneessä visiotyössä nousi esille läpiajoliikenteen siirtäminen Satamakadusta pohjoiseen Hämeenpuiston länsireunaan. Itäreuna jatkaisi hidaskatuna, jossa nopeusrajoitus on 20 km/h.

Tavoitteena on Hämeenpuiston ”raikastaminen” korostamalla sen roolia järveltä järvelle kulkevana viherreittinä. Visiotyössä nousi esille, että Hämeenpuiston autojen hallitsevaa asemaa ja ajonopeuksia halutaan vähentää.

– Mitään liikkumismuotoa ei olla häätämässä pois Hämeenpuistosta, mutta painotukset niiden välillä voivat muuttua. Näin voidaan tarjota uusia mahdollisuuksia esimerkiksi liiketoiminnalle, sanoo hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen.

Siitosen mukaan eteneminen kokeilun kautta ennen pysyviä katutilamuutoksia olisi luontevaa.

– Muutos olisi kuitenkin niin iso, että selvityksiä sen toiminnallisuudesta täytyy tehdä ennakkoon.

Hämeenpuiston asemakaavan tavoitteena on alueen osoittaminen koko pituudeltaan puistoalueeksi.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut