Tampere selvitti, monellako keskustan kivijalkayrityksellä on verkkokauppa – tulos yllätti – yrittäjä: "verkkokauppa toimii kivijalan showroomina"

Kaupunki: Tampereella selvitettiin, kuinka monella keskustayrityksellä on verkkokauppa.

Koskilinnan kahvikauppa sai viimeisen sysäyksen verkkokaupalle koronasta. Yrittäjä Minna Sorvoja kertoo, että moni selaa valikoimaa etukäteen netissä ja tulee valmiin ostoslistan kanssa liikkeeseen. Riina Haapala

Riina Haapala

Tampereen keskustan kaupoista ja palveluista jopa 60 prosentilla on verkkokauppa. Tampereen kaupungin Viiden tähden keskusta -hankkeen tilaamassa selvityksessä käytiin läpi kaikki keskustan 1400 yritystä ja selvitettiin, ovatko ne lähteneet mukaan verkkokauppaan.

– Kyllä tuntuu todella hyvältä nyt tietää, että meidän tamperelaiset yrittäjämme ovat ottaneet tällaisen loikan. Kun 60 prosenttia kaupoista ja palveluista on jo mukana verkkokaupassa, niin uskallan sano, että olemme kyllä tamperelaisittain kohti valoisaa tulevaisuutta etenemässä. Yrittäjät ovat ajassa kiinni, iloitsee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri tiedotteessa.

Tampere pyrkii Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi. Tavoitteena on, että 60 prosentista päästäisiin täyteen sataan.

Tampereen yliopiston teollisuustalouden professori Marko Seppänen arvioi Tampereen verkkokauppa-pääkaupunkihanketta ja kehitysmahdollisuuksia muun muassa alustatalouden asiantuntijana.

– Tässä voisi ehkä ottaa vertauskuvaksi kauppahallin. Kauppahallissa yrittäjät voivat kilpailla keskenään, mutta samalla kaikilla yrittäjillä on vahva yhteinen intressi saada mahdollisimman paljon asiakkaita kauppahalliin. Tampereen keskustan kauppiailla ja palveluilla voisi nyt olla vastaava tilanne. Tärkeää on, että myös verkkokaupan osalta luotaisiin yhtenäisempi asiakaskokemus, analysoi professori Seppänen tiedotteessa.

– Digitaalinen transformaatio etenee ja verkkokauppa täydentää kivijalkaa. Kysymys on siitä, miten verkko saadaan vielä paremmin tukemaan kivijalkaa, ja miten Tampereella onnistutaan nyt luomaan uutta yhteistyötä tässä digitalisoituvan kaupan ja palveluiden nopeassa murroksessa.

Verkkokauppa showroomina

Koskilinnan kahvikaupan verkkokauppa täytti huhtikuussa vuoden. Yrittäjä Minna Sorvoja kertoo, että verkkokaupan perustaminen oli ollut mielessä jo aiemmin, mutta projekti sai vauhtia koronasta.

Verkkokaupasta tulee tällä hetkellä noin 10–15 prosenttia kahvikaupan myynnistä. Verkossa ei ole myynnissä kaikkea sitä, mitä myymälässä ei ole, mutta osa tuotteista on myynnissä vain verkossa.

– Monesti selataan verkkokaupassa ja tullaan ostoslistan kanssa tänne, Sorvoja kertoo.

– Jos sanotaan, että kivijalka on verkkokaupan showroom, niin meillä se menee vähän toisinpäin.

Sorvoja arvioi, ettei kivijalkakauppa enää tänä päivänä pärjää ilman verkkokauppaa.

– Vaikka meilläkään prosentit eivät ole isot, verkkokauppa ja kivijalka tukevat toinen toisiaan. Vielä kun verkkokauppaan saisi tuoksun mukaan.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut