Korona ajoi kaahaamaan – "Kun 17-vuotiaat saavat korttia vähän etukäteen, järjenjuoksu ei välttämättä tule perässä..."

Liikenne: Tampereen seudulla kaahaaminen liittyy erityisesti nuorten kuskien suosimiin miitteihin: Tampereelle tullaan ajamaan myös muualta Suomesta.

Poliisi on läsnä tapahtumissa, mutta kaikkeen ei voida puuttua. Kuvituskuva Kai Skyttä

Riina Haapala

Poliisipartio mittasi ajoneuvon nopeudeksi 182km/h nopeusrajoituksen ollessa 100km/h. Partio mittasi ajoneuvon nopeudeksi 162km/h nopeusrajoituksen ollessa 80km/h. Partio mittasi moottoripyörän nopeudeksi 178km/h nopeusrajoituksen ollessa 100km/h. Ajoneuvon nopeus taajamassa oli korkeimmillaan noin 120 kilometriä tunnissa.

Otteet Sisä-Suomen poliisin tiedotteista kertovat karua kieltään: Pirkanmaalla ajetaan todella lujaa.

Niin sanottu järjetön kaahaaminen eli reilut ylinopeudet ovat Tampereen seudulla lisääntyneet. Kyseessä on osin yleiseurooppalainen koronaan liittyvä ilmiö ja kuskit ovat yleensä nuoria.

Sisä-Suomen poliisin liikenneryhmän ylikonstaapeli Petri Tynjälä kertoo, että erityisesti kaahaaminen näkyy nuorten kuljettajien ajamisessa.

– Ikäpoikkeuslupalaisia on entistä enemmän. Kun 17-vuotiaat saavat korttia vähän etukäteen, järjenjuoksu ei välttämättä tule perässä, että mitä se tarkoittaa, kun tehokkaalla autolla ajetaan kovaa ja ajotaidot ovat välillä mitä sattuu, Tynjälä sanoo.

– Harvemmin siellä on mies 50 tai nainen 50 ajamassa kahtasataa ohitustiellä tai jossain muualla taajaman läheisyydessä reilulla ylinopeudella.

Ei kaikkeen pysty puuttumaan.

Tampereen seudulla törkeät ylinopeudet liittyvät erityisesti automiitteihin, joihin kutsutaan ihmisiä sosiaalisen median kautta. Niihin tullaan Tynjälän mukaan parin tunnin ajomatkankin päästä.

– Miittejä järjestetään Tampereen alueella varmaan enemmän kuin jossain pienemmällä kyläpahasella, jossa ei ole edes sellaisia teitä, missä pystyy ajamaan tällaisia vauhteja, Tynjälä sanoo.

Tosin miitteihin tullaan isommistakin kaupungeista: Helsingistä, Turusta, Pohjanmaalta.

– Niissä tapahtumissa, missä poliisi on ollut, on ollut autoja ympäriinsä länsirannikkoa myöten. Ei riitä, että Turkuun jäädään ajamaan ylinopeutta vaan pitää tulla täälläkin käymään. Nuoret liikkuvat paljon enemmän kuin ennen vanhaan.

Miiteissä korostuvat Tynjälän mukaan näyttämisenhalu, toisten provosointi ja esittäminen ylipäätään. Käytös ei rajoitu tapahtuma-alueelle vaan se näkyy myös siirtymäajoilla.

Tynjälä sanoo, että ylinopeuksissa korostuvat tietyt paikat.

– Käytännössä Tampereen kiertävä ohitustie kauttaaltaan on yksi suosituimpia paikkoja, missä vauhdit nousevat törkeiks. Sitten rantatunnelista länteen ja myös Rantatunneli. Sielläkin 60 nopeusrajoitusalueella kun päästellään satasta tuubissa, niin alkaa mennä törkeämmän puolelle.

– Sitten Pirkkalaasa Jasperintie on paikka, mihin nuoriso on vuosia kokoontunut, Lempäälässä Ideaparkin Realparkin nurkka ja Tampereella Särkänniemen parkkialue.

Kokonaan kaahaamista on mahdoton kitkeä.

– Jos 17-vuotiaat saavat ikäpoikkeuskortteja, ne kortit ovat yhtä lailla voimassa viikonloppuihin, vaikka ne on annettu sitä varten, että pääsisi töihin, kouluun tai muuhun ammatilliseen menoon. Poikkeusluvan myöntämisen tulisi olla kireämpää, Tynjälä sanoo.

Poliisikaan ei pysty kaikkeen puuttumaan.

– On ihan selvää, että jos siellä on muutama partio ja 1000–2000 autokuntaa, niin ei kaikkeen pysty puuttumaan.

Tynjälä sanookin, että erityisesti suosituille ”rälläyspaikoille” pitäisi keksiä rakenteellisia ratkaisuja.

– Ei ohitustietä tarvitse mukulakivelle laittaa, mutta puhutaan näistä alueista, mihin keräännytään.

Ylinopeudet

Merkityksellisimmin lisääntyivät törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset, joiden määrä kasvoi 625 rikoksesta 975 rikokseen. Koronaan liittyvien rajoitusten seurauksena tieverkossa oli aiempaa enemmän tilaa ja mahdollisesti normaalista poikkeava ajanjakso aiheutti osalle tienkäyttäjistä tunteen siitä, että tieliikenteessä ei tarvitse käyttäytyä tieliikennelain säännösten mukaisesti. Huolestuttavassa määrässä törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista kuljettajana on nuori mieshenkilö.

Liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat suurelta osin kohtalaisia sallitun nopeusrajoituksen ylityksiä. Muiden tieliikennelain säännöksistä poikkeamisten lisäksi rikosnimikettä käytetään myös, kun kirjataan rikosilmoituksia tieliikenneonnettomuuksista. Liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyivät edellisestä vuodesta lähes 10 prosentilla, vaikka tieliikenteen onnettomuudet Sisä-Suomen poliisilaitoksen alueella vähenivät.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut