Hiedanrannan uuden asuinalueen ensimmäisen vaiheen mahdollistava liikennejärjestelyjen suunnittelu ja niihin liittyvä asemakaavoitus Paasikiventien varressa olevalla alueella on alkamassa. Asiasta kertoo Tampereen kaupunki tiedotteessaan.
Kaavatyön tavoitteista, etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista kertova osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 5. elokuuta saakka.
Suunnittelualue sijaitsee Lielahden kaupunginosassa noin neljä kilometriä Tampereen ydinkeskustasta länteen, tulevan Hiedanrannan kaupunginosan eteläosassa.
Kaavan tavoitteena on mahdollistaa Enqvistinkadun, Paasikiventien ja Hiedanrannan liikennejärjestelyjen muuttaminen niin, että uuden asuinalueen kehittämisen ensimmäinen vaihe voi toteutua. Alueen ydinkeskustaa suunnitellaan toisessa, jo aloitetussa kaavahankkeessa vanhan tehdasalueen ympäristöön.
Hiedanrannan kokonaisuuden taustalla on keväällä 2020 hyväksytty maankäytön yleissuunnitelma, jossa on alustavasti hahmoteltu myös liikennejärjestelyjä. Tavoitteena on kestävään kehitykseen nojaava kaupunginosa sekä korkealaatuinen työ-, asuin- ja palveluympäristö.
Hiedanrantaa asemakaavoitetaan vaiheittain osa-alue kerrallaan yleissuunnitelman pohjalta. Alueen ensimmäinen, vireillä oleva asemakaavamuutos koskee Hiedanrannan tehdasta ja sen pohjois- ja eteläpuolisia uusia asuinkortteleita.
Ajatus liikenneverkosta perustuu hyvät joukkoliikenneyhteydet Tampereen keskustaan tuovaan raitiotiehen sekä Paasikiventiehen liittyvään uuteen rinnakkaiseen ajoneuvoliikenteen väylään. Suunnittelualueelle hahmoteltu Vaitinaron eritasoliittymä on osa Hiedanrannan liikennejärjestelmää. Lännen suunnan raitiotien alkuosa on jo rakenteilla.
Suunnittelualueeseen sisältyy Paasikiventien tiealuetta ja Enqvistinkadun katualuetta, entistä teollisuusaluetta, rautatiealuetta entistä teollisuusraidetta varten sekä viheraluetta, jossa kulkee Possinoja. Suunnittelualueen laajuus on noin 4 hehtaaria.
Bussiliikenteen ja raitiotien yhdistävä vaihtoterminaali sijoitetaan Hiedanrannan kaupalliseen keskustaan. Kaupungin tavoitteena on, että joukkoliikenteen vaihtoterminaali on ensimmäisen vaiheen ratkaisuna toiminnassa, kun raitiotietä liikennöidään Lentävänniemeen vuoden 2024 lopussa.