Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta käsittelee 15. kesäkuuta pidettävässä kokouksessaan Hämeenpuiston suojateiden turvallisuusselvitystä ja toimenpidesuunnitelmaa.
Hämeenpuistossa on tapahtunut lyhyessä ajassa vakavia liikenneonnettomuuksia. Viime vuoden elokuussa 8-vuotias poika loukkaantui vakavasti jäätyään kaivinkoneen pyörän alle Kauppakadun risteyksessä ja tämän vuoden huhtikuussa iäkäs jalankulkija kuoli jäätyään kuorma-auton alle Puurtarhakadun risteyksessä.
Hämeenpuiston pituus on noin 1,3 kilometriä ja siellä on yhteensä 73 suojatietä. Suojateistä noin 40 prosenttia on valo-ohjaamattomia suojateitä (31 kpl) ja noin 60 prosenttia on liikennevalo-ohjattuja suojateitä (42 kpl).
Suojateiden käyttäjämäärä vaihtelee huomattavasti. Hämeenkadun eteläpuolella sijaitsevien suojateiden iltahuipputunnin käyttäjämäärä vaihtelee 4-195 välillä. Hämeenpuiston ja Nalkalankadun liittymässä sijaitsevilla suojateillä on vähiten käyttäjiä. Hämeenkadun pohjoispuolella sijaitsevat suojatiet ovat selkeästi vilkkaammin käytettyjä – iltahuipputunnin aikaan liikkujia on 24-504. Käyttäjälaskentojen perusteella vilkkaimmat suojatiet sijaitsevat Hämeenkadun, Kauppakadun ja Puutarhakadun kohdalla.
Tulevat toimenpiteet on luokiteltu kahteen luokkaan: pienehköt, nopeasti toteutettavat toimenpiteet (esimerkiksi liikennemerkki- ja ajoratamerkintämuutokset. Näiden toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä noin 20-50 000 euroa sekä jatkosuunnittelua vaativat toimenpiteet (esimerkiksi liikennevalot, kavennukset, suojateiden korotukset). Näiden toimenpiteiden kustannusarvio on noin 650-800 000 euroa.
Toimenpideohjelmassa esitetyt pienehköt toimenpiteet toteutetaan vuosina 2021-2022 ja jatkosuunnittelua vaativien toimenpiteiden suunnittelu käynnistetään. Toimenpideohjelman kohteet on tavoitteena toteuttaa kokonaisuudessaan vuoteen 2026 mennessä.