Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Joko turistit tulevat ihmisten ilmoille, pohtii Tampereen matkailupomo – "Ratikka on valmis ja keskusta on kunnossa ensimmäistä kertaa vuosiin"

Näkökulma: Matkailujohtaja uskoo, että ratikka ja Tampereen uusi keskusta voivat vetää tänä kesänä myös kotimaan matkailua.

Varovaisen toiveikas.

Näin tiivistää Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju tämän hetkisen odotuksensa alkavasta matkailukesästä.

– Uskotaan, että Tampereelle parempi kesä kuin viime vuonna. Silloin ihmiset halusivat mennä mökeille kauas muista ihmisistä, tänä vuonna uskalletaan jo liikkua ja tulla kaupunkeihin. Loppukesän tapahtumatkin saavat varmasti ihmisiä liikkeelle, pohtii matkailujohtaja.

Ahjoharjun mukaan Tampereen vahvuus on nimenomaan kaupungin ja luonnon yhdistelmä. Myös täksi kesäksi valmistuneen uuden keskustan toivotaan houkuttelevan matkailijoita kaupunkiloman viettoon.

– Tampereella voit asua ja syödä hyvin kaupungissa ja järvet ja luonto ovat kuitenkin lähellä. Ratikka on valmis ja keskusta on kunnossa ensimmäistä kertaa vuosiin. Kesäkeidas, Keskustori ja Laukontori muodostavat varmasti houkuttelevan kokonaisuuden.

Ennakoimista vaikeuttaa vielä tänäkin vuonna se, että kotimaanmatkailijat tekevät päätöksiä lyhyellä varoitusajalla ja koronatilanteen etenemistä seurataan tarkasti.

Jos Suomi pitää rajoituksistaan kaikkein tiukimmin kiinni, niin tänne ei tule ulkomailta kukaan.

Viime vuonna hotelliyöpymisten määrä oli 36 prosenttia pienempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019. Ahjoharju uskoo, että tämän vuoden pudotus verrattuna samaan vertailuvuoteen olisi yli puolet pienempi eli 10–15 prosenttia.

Positiivisia merkkejä on ilmassa. Myytyjen hotellihuoneiden määrä on viimeisen kuukauden aikana moninkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Myös visittampere.fi-sivuston kävijämäärät ovat huhti-toukokuulla kasvaneet yli 60 prosentilla kevääseen 2020 verrattuna.

– Viime vuodesta opittiin se, että kotimaisiin matkailijoihin kannattaa panostaa. Ilmaiseksi hekään eivät tule. Markkinoinnin on oltava kunnossa ja matkailuyrittäjien on mietittävä tuotteensa niin, että ne kiinnostavat kotimaisia vieraita.

Matkailijat jättivät koronavuonna Tampereen seudulle 244 miljoonaa, kertoo matkailualan tutkimus- ja analysointikeskus TAK:n tutkimus. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrän romahtaminen matkustusrajoitusten vuoksi vei 66 miljoonaa euroa myyntituloa seudun yrityksiltä. Ahjoharjun mukaan odotukset eivät ole suuret tällekään kesälle.

– Jos Suomi pitää rajoituksistaan kaikkein tiukimmin kiinni, niin tänne ei tule ulkomailta kukaan. Muuten elo-syyskuussa voidaan nähdä jonkin verran ulkomaalaisia turisteja.