Oletko jo nähnyt Scouterin liikenteessä? – Tamperelaiskeksintö sai tieliikenneluvan ja menee tuotantoon loppuvuodesta

Scouter Mobilityn Petri Pitkänen on etuautossa ja saman yrityksen Esko Pietarinen taaempana. Scouter Mobility Oy

Teemu Nurmi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi toukokuussa EU-tyyppihyväksynnän tieliikennekäyttöön sähkökäyttöiselle, kotimaiselle ja kaksipaikkaiselle ajoneuvolle Scouterille, joka on kehitetty tamperelaisvoimin.

Se on ensimmäinen sähkökäyttöinen L-luokan (mopot, moottoripyörät, mönkijät ja muut pienet ajoneuvot, joissa on 3–4 pyörää) ajoneuvo, joka on saanut Suomessa EU-tyyppihyväksynnän.

Nelipyöräisen Scouterin ajamiseen ei vaadita ajokorttia ja sillä voi ajaa siellä missä polkupyörälläkin – pyöräilyn liikennesäännöillä.

– Nyt tuli tehtyä jotain ainutlaatuista, mitä kukaan ei ole aiemmin tehnyt, tamperelaisen Scouter Mobility Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petri Pitkänen iloitsee tiedotteessa.

Idea sähköavusteisesta nelipyöräisestä kevyestä ajoneuvosta syntyi vuonna 2012. Ensimmäinen prototyyppi valmistui seuraavana vuonna.

Valmet Automotiven tuotekehitysyksikkö lähti mukaan kehitystyöhön vuonna 2017 ja maaliskuussa 2019 Scouter Mobility julkaisi uuden tuotteensa.

Scouter, jota Petri Pitkänen kutsuu suomalaisittain sähköfillariksi, on suunniteltu mahdollistamaan päästötön lähiliikkuminen tavaroiden ja matkustajan kanssa. Ajoneuvossa on kaksi vierekkäistä paikkaa ja suuri tavaratila.

– Scouterilla ajellessa on helppo ja mukava jutella kaverin kanssa, kun hän on siinä vieressä. Scouterin isoon tavaratilaan mahtuu esimerkiksi kaikki mitä saa sopimaan marketin ostoskärryyn, Petri Pitkänen kertoo Tamperelaiselle.

Scouter on suunniteltu pitäen silmällä etenkin erilaisia yhteiskäyttökohteita, kuten kaupunkeja, kampuksia, satamia, lentokenttiä, lomakeskuksia, yrityksiä ja taloyhtiöitä.

Scouter on ollut testikäytössä eri ammattiryhmillä, kuten kodinhoitajilla ja kuriireilla. Yrityksissä Scouteria on käytetty muun muassa yhteiskäyttöpyöränä ja yksityishenkilöt ovat hoitaneet sillä päivittäisiä ajoja.

Petri Pitkänen sanoo Scouterin esituotannon olevan käynnissä. Sarjatuotanto alkaa loppuvuodesta 2021.

Valmistus tehdään Suomessa. Ensi vuoden tavoite on valmistaa 500 Scouteria.

– Scouterin tavoitehinta on 9000 euroa + alv, leasing on myös mahdollista, Pitkänen määrittelee.

Jatkossa yrityksen tähtäin on kansainvälisillä markkinoilla. Scouter on herättänyt kiinnostusta ympäri maailman. Kyselyitä on tullut Etelä-Amerikasta Pohjois-Amerikkaan ja Australiasta Eurooppaan.

Millaista Scouterin ajaminen on?

Scouterin ”isä” Petri Pitkänen sanoo Scouterin ajamisen olevan helppoa.

– Scouter on erittäin turvallinen, koska siinä on neljä pyörää eikä se kaadu. Hyvin suunnitellut pyörätiet soveltuvat hyvin Scouterillekin. Ajamisen fiilis on vauhdikas vaikka nopeudet ovat pieniä.

Pitkäsen mukaan Scouter vertautuu käyttötarkoituksen, koon ja hinnan puolesta esimerkiksi tavarapyöriin. Käyttökokemus on kuitenkin merkittävästi parempi helppouden ja turvallisuuden osalta, hän muistuttaa.

– Vaikka ikärajaa ei ole, on syytä varmistaa esimerkiksi alaikäisten kohdalla, että kuljettajalla on tarvittavat taidot Scouterin ajamiseen.

Kommentoi

Mainos: Pirkanmaan Osuuskauppa

Kuka olet ilman titteliäsi? Ihmisten työpaikan mallit kertovat

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut