Kaupunginvaltuusto käsitteli maanantaina kantakaupungin vaiheyleiskaavaa ja keskusteli sen yhteydessä erityisesti liikenneratkaisuista. Valtuusto päätti hyväksyä vaiheyleiskaavan.
Päätökseen liittyy toivomusponsi, jonka mukaan kaupunginvaltuusto edellyttää, että joukkoliikennekäytävien määrää lisätään niin, että keskusta on saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla.
Kaavaan kuuluu Tampereen eteläinen osa, pohjoisessa rajana on Näsijärvi ja Näsijärven Hangaslahdesta alkaen alue rajautuu valtatie 9:ään. Ydinkeskustassa on voimassa vuonna 2016 hyväksytty keskustan strateginen osayleiskaava.
Yleiskaavatyön tärkein tavoite on kasvun ohjaaminen kaupunkistrategian mukaisesti kestävällä tavalla. Kasvua halutaan ohjata erityisesti keskustoihin ja raideliikenteen äärelle. Toisaalta kaupungin tiivistyminen edellyttää viher- ja virkistysalueiden vahvistamista.
Valtuustokauden 2017–2021 vaiheyleiskaavan aikaisempaa vahvempi painotus kestävän liikkumisen kehittämiseen on ratkaistu osoittamalla uusia lähijunaseisakkeita sekä raitiotien jatkolinjat naapurikuntiin Ylöjärvelle, Pirkkalaan ja Kangasalle sekä Tampereella Vuorekseen. Lisäksi vaiheyleiskaavassa esitetään pyöräilyn seudullisen pääreitistön lisäksi myös alueellinen taso.
– Kaavat luovat suuret suuntaviivat kaupunkikehityksemme tulevaisuudelle. Kaavoilla määritellään, millaisen kaupungin haluamme. Kaavojen pitää vastata muun muassa kestävään kasvuumme, liikkumisen monimuotoisuuteen, asukasmäärän lisäykseen ja asumisvaatimuksiimme, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.).
Tampereen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi kaupungin täytyy kasvaa siten, että kasvihuonekaasupäästöt vähenevät. Valtuustokauden 2017–2021 vaiheyleiskaavassa on päivitetty voimassa olevaa Tampereen kantakaupungin yleiskaavaa 2040.
Tampereen kantakaupungin vaiheyleiskaavan tarkistettu ehdotus hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnan osalta 13. huhtikuuta.