Yliopistonkadun suunnitelmat nähtäville: yksisuuntaiset pyöräväylät, ajorata kapenee – Perustelu: Kadun rooli muuttunut

Yliopistonkadun katusuunnitelmaehdotuksen tyyppipoikkileikkaus Sorsapuiston kohdalla. Tampereen kaupunki
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Yliopistonkadun katusuunnitelma tuo yksisuuntaiset pyöräväylät ja kaventaa ajorataa – valaistus uusitaan, lehmukset säilytetään

Yliopistonkadulle on tulossa yksisuuntaiset pyöräkaistat kadun kumpaankin reunaan. Ajoradat muutetaan pääosin yksikaistaisiksi suuntaansa.

Yliopistonkadun uudistamista koskeva katusuunnitelma on nähtävillä 31. toukokuuta saakka ensi sijassa kaupungin verkkosivuilla.

Katusuunnitelma on tehty yhdyskuntalautakunnan yleissuunnitelman pohjalta. Suunnitelman tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita sekä katuympäristön laatua ja viihtyisyyttä.

Perustelujen mukaan noin 450 metrin pituisen Yliopistonkadun rooli kaupunkirakenteessa on muuttunut viime vuosien aikana muun muassa Ratapihankadun rakentumisen ja Itsenäisyydenkadun raitiotien myötä. Muutokset ovat jo vähentäneet autojen vuorokausiliikennettä yli kolmanneksen. Pyöräily on jo nykyisellään niin vilkasta, että se tulisi valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan järjestää omalle kaistalleen.

Pyöräväylät esitetään pääosin yksisuuntaisina 1,75–2 metriä leveinä pyöräteinä ja -kaistoina ajoradan viereen, mutta välille Kalevantie–Sorsapuisto on kadun itäosaan esitetty kaksisuuntainen 3 metriä leveä pyörätie. Pyörätiet päällystetään punaisen sävyisellä asfaltilla. Suunnittelualueelle on osoitettu runsaasti pyöräpysäköintiä: yhteensä yli 100 paikkaa.

Moottoriajoneuvoliikenteen osalta ajorata muuttuu pääosin kaksikaistaiseksi 3,5 metriä levein ajokaistoin. Kalevantien ja Itsenäisyydenkadun liittymissä säilyy nykyisenkaltaiset kääntymiskaistat.

Åkerlundinkadun liittymäalue kivetään, mikä korostaa liittymän roolia eri liikennemuotojen risteämiskohtana ja parantaa liikenneturvallisuutta. Muilta osin katuliittymät säilyvät nykyisellään. Kadunvarteen on esitetty seitsemän pysäköintiruutua.

Joukkoliikenteen pysäkkiratkaisuina on esitetty nykyisen kaltaiset ajoratapysäkit katettuine odotustiloineen Tampere-talon lähellä sekä Attilan edustalla. Suunnitelmassa on Tampere-talon tilausliikenteen tarvitsemia pysäköintipaikkoja viisi kappaletta.

Kadun kookkaat lehmukset pystytään pääosin säilyttämään. Tampere-talon ja Marriott-hotellin edustan huonokuntoiset lehmukset uusitaan.

Katualue valaistaan nykyisen kaltaisesti ripustetuin valaisimin. Valaisinpylväät toteutetaan raitiotien pylväiden tikasrakennetta mukailevilla pylväillä.

Suunnitelmaa on kiirehtinyt myös kadulle tänä vuonna tehtävä kaukolämpösaneeraus, minkä yhteydessä muu uusiminen on järkevää tehdä. Rakennustyöt pyritään aloittamaan syksyllä 2021.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut