Mikko Valtonen toi Tammelan entiseen Siwaan oluita, jotka vetävät asiakkaita maakunnan ulkopuoleltakin

Näkökulma: Kauppias toi erikoisoluet pienen K-Marketin hyllyille. Nyt pienessä kaupassa nähdään asiakkaina olutharrastajia, jotka katsovat älypuhelimensa ruudulta, kannattaako juuri tätä tuotetta ostaa.

Olutkauppa pienen kaupan sisällä. Mikko Valtonen on halunnut kehittää Vellamonkadun K-Marketia oluiden erikoismiesten mieleiseksi paikaksi. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Moni Tampereen Vellamonkadun K-Marketissa viimeisen kahden vuoden aikana asioinut on saattanut hämmästellä oluthyllyä, joka tarjoaa paljon muutakin kuin pelkkiä suomalaisia perinteisiä markettituotteita.

Muutoksen taustalla on kauppiaaksi kaksi vuotta sitten tullut Mikko Valtonen, jolle on ollut alusta asti selvä asia että kauppa haluaa profiloitua ikään kuin pienenä olutkauppana kaiken muun kauppatoiminnan ohella.

– Olin ennen tähän tuloa kymmenen vuotta Saarioisilla. Siellä tuli hyvä käsitys siitä, millaista on kunnollinen laadunvalvonta. Samaa ajatusta olen halunnut vaalia tässä, Valtonen aloittaa.

Kauppias arvioi, että kaupalla on hyvä sijainti ja sen henkilökunnalla on erinomainen asiantuntemus, joten tukeva pohja laatuoluiden kaupalle oli olemassa.

– Siinä vaiheessa ihmisillä oli jo hyvä tietoisuus siitä, että on paljon muutakin olutta olemassa kuin niitä perinteisiä merkkejä. Nytkin kun katsoo, niin tänne tulee väki puhelimensa kanssa, ne katsovat sieltä merkkejä ja tarkistavat, millaisia arvioita ne ovat saaneet. Arviot määrittävät tietysti ostopäätöksen, joten se vaatii myös kauppiaalta silmää että ostetaan hyviä merkkejä, Valtonen sanoo.

Työ on osoittautunut oikeaksi. Huhtikuussa Suomen Olutseura palkitsi kaupan Laadukas juomaosasto -diplomilla. Olutseuran mukaan kaupan juomaosasto ”hakkaa mennen tullen joidenkin suurempien kauppojen juomaosastot”.

– Tunnustuksesta oli tietysti apua ja hyötyä. Sen jälkeen on tullut paljon uusia asiakkaita ja myös Tampereen ulkopuolelta, kuten Hämeenlinnasta ja Porista, Valtonen kuvailee.

Kauppias näkee, että erikoisoluiden osalta potentiaalia on vielä paljon. Hänen mukaansa trendi on vasta alkumetreillä, ja se voi kasvaa nykyisestä tilanteesta huomattavastikin.

– Hyllyt voivat näyttää pienessä kaupassa siltä, että tila on vaan kasvanut. Tila ei ole kasvanut, vaan pyrimme siihen että merkkejä kierrätetään ja kun uutuuksia saadaan, niitä laitetaan sitten tilalle. Olennaista ei ole se, että on paljon. Olennaista on se, että on laadukasta, Valtonen pelkistää.

Haastattelupäivänä kauppa on saanut uusia oluita muun muassa Italiasta.

– Tässä on Hammer-panimon tuotantoa. Tämä on hyvä uutuus, sillä meillä ei ole ollut siitä maasta aiemmin muuta olutta kuin Peronia myynnissä, kauppias iloitsee.

Mikko Valtonen

Tampereen Vellamonkadun K-Marketin kauppias.

41-vuotias, tuonut pieneen kauppaan kahden vuoden aikana paljon ulkomaalaisia oluita ja tehnyt kohteesta olutharrastajien tunteman paikan.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut