Kossu maistuu yhä lähiössä – "Keskustasta haetaan enemmänkin sopivaa viiniä ruuan kaveriksi..."

Alkoholi: Roseeviinien suosiolle on monta syytä, sanoo aluepäällikkö Kimmo Mäkelä. Kuluttajia viehättää esimerkiksi niiden persoonallisuus.

Alkon asiakkaat ovat nykyisin entistä ympäristötietoisempia. Kuvassa Tampereen Stockmannin Alkon valikoimamestari Veli-Matti Swanljung esittelee Vihreä Valinta-sertifikaattia. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Koronavuosi teki sen mitä moni ounastelikin: Alkon myynti kasvoi Pirkanmaalla 12,8 prosenttia. Verkkokauppaostosten määrä kaksinkertaistui.

Huomattavin kasvu löytyy roseeviinien puolella: niiden myynti kasvoi vuoden aikana jopa 38,3 prosenttia.

– Niiden myynti lähti kasvuun jo ennen koronaa. Roseeviinit ovat hyvin monikäyttöisiä tuotteita: ne sopivat monen ruuan kanssa hyvin ja niitä löytyy paljon erilaisia, avaa Alkon Länsi-Suomen alueesta vastaava aluepäällikkö Kimmo Mäkelä.

Roseet tekevät kauppansa ympäri Suomen. Trendi on Mäkelän mukaan tullut maailmalta.

– Ne koetaan persoonallisiksi tuotteiksi. Ne eivät ole oikein punaviinejä eivätkä valkoviinejäkään, Mäkelä sanoo.

Nekin toki menevät Pirkanmaalla kaupaksi. Viinejä myydään maakunnassa enemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Ison maakunnan sisällä kulutustottumukset vaihtelevat. Vaihtelua on Tampereellakin: Mäkelä sanoo, että Stockmannin Alkosta kauppansa tekevät hieman eri tuotteet kuin Hervannassa.

– Kyllä voi niin sanoa, että perinteisempi Koskenkorva on hittituote vaikka Ruovedellä tai Hervannassa tai muualla perinteisessä lähiössä, kun taas vastaavasti Tampereen keskustasta haetaan enemmän sopivaa viiniä ruuan kaveriksi, Mäkelä luonnehtii.

Alko pitää tuotekohtaisesta myynnistä myös myymäläkohtaista tilastointia. Niitä ei kuitenkaan julkisteta.

Tulevaisuuden trendejä Mäkelä on havainnut ainakin kaksi kappaletta. Ensimmäisenä tulee ympäristötietoisuus, joka on kuluttajille määrittelevä tekijä nykyisin myös alkoholiostoksilla.

Ostajia kiinnostaa, miten ekologisen valmistusprosessin kautta tuote on pulloon päätynyt. Vihreä valinta -merkinnällä varustettu juoma voi saada symbolin seitsemästä eri syystä: se voi olla esimerkiksi hiilineutraali tai sen pakkaus luokitellaan ympäristövastuulliseksi.

– Alkuviinit, joita kutsutaan myös luonnonviineiksi tai natuviineiksi, kasvatetaan ja valmistetaan luonnonmukaisin menetelmin ilman synteettisiä kemikaaleja. Esimerkiksi synteettisiä torjunta-aineita ei käytetä lainkaan, selvennetään Alkon verkkosivuilla.

– Tietoisuus on kasvanut alkoholia ostaessakin. Kuluttajat ovat kokeneet tämän asian tärkeäksi seikaksi, Mäkelä kuvailee muutosta.

Toisena asiana Mäkelä nostaa alkoholittomien oluiden myynnin. Niiden myynti on kasvanut Pirkanmaalla 7,8 prosenttia.

Väkevät viinit ovat taas hieman menettäneet suosiotaan. Koronavuonna niitä myytiin 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Valkoviinien ja punaviinien suosio on pysynyt Pirkanmaalla edelleen korkealla. Koronavuonna valkoviinien myynti kasvoi 16,9 prosenttia, punaviinejä taas myytiin 15,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Myyntilukuja

Roseeviinejä myytiin Pirkanmaalla viime vuonna 169 000 litraa. Kasvua oli edellisvuoteen verrattuna 38,3 prosenttia.

Valkoviinejä myytiin 2,14 miljoonaa litraa, punaviinejä 2,16 miljoonaa litraa. Valkoviinien myynnissä oli kasvua 16,9 prosenttia, punaviinien myynnissä 15,2 prosenttia.

Väkevien viinien myynnissä oli lievää laskua: tuotteita myytiin 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Lähiössä painottuvat erilaiset juomatottumukset kuin Tampereen keskustassa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut