Naapurit: Chilikastikkeistaan tunnettu Poppamies löysi 2500 neliötä Lentolasta.
Chilikastikkeistaan tunnettu Poppamies muuttaa Kangasalle. Yrityksen perustaja ja tuotekehittäjä Marko Suksi kertoo, että yritykselle yritettiin etsiä toimitilaa useamman vuoden ajan. Koska yritys on perustettu Tampereella, oli tavoitteena löytää tilat kotikaupungista.
– Käytiin katsomassa lukuisia tiloja. Tarkoitus oli hankkia tilat omaksi, että voidaan investoida ja kehittää toimintaa omista lähtökohdista, Suksi sanoo.
Sopivia, valmiita tiloja ei löytynyt ja Suksi kertoo, että yrityksellä oli myös katsottuna tontti Tampereelta ja tarjoukset siihen rakentajilta oman, uuden tilan rakentamiseksi.
– Se kokonaisuus paisui niin suureksi, että meni yli meidän taloudellisten resurssien, Suksi kertoo.
– Sitten välittäjä, joka on meille tilaa jo vuosia etsinyt soitti, että nyt olisi just teidän tarpeeseen hyväkuntoinen, sopiva tila tarjolla.
Välittäjä oli oikeassa. Lentolassa sijaitsevassa tilassa on yhteensä 2500 neliömetriä ja mahdollisuuksia laajentaa. Tiloihin on suunnitteilla muun muassa tuotekehityskeskus, ruokastudio ja grillausstudio.
Aina, kun tehdään uusia aluevaltauksia, se vaatii tilaa.
– Tullaan investoimaan tiloihin ja rakennetaan omaa spice housea, Suksi kuvailee.
Tavoitteena on, että uusiin tiloihin voitaisiin muuttaa tämän vuoden loppuun mennessä ja kesän 2022 grillikauteen valmistautua Kangasalla. Tällä hetkellä Poppamiehellä on tilat Tampereella kolmessa eri tilassa. Neliöitä on 600, 400 ja 400 eli yhteensä 1400. Tosin nämäkin tilat ovat huomattavasti matalampia kuin nyt Kangasalta hankittu tila.
– On otettu lisävarasto nykyisen varaston piiristä. Siellä meillä on tälläkin hetkellä grillistudio ja tuotekehityslaboratorio, mutta uusissa tiloissa viedään ne nextille levelille.
Kangasalle muuton myötä Poppamiehen tilat yli kaksinkertaistuvat, kun katsotaan hyötyneliöitä ja esimerkiksi varaston korkeutta. Logistiikalle tulee yli kolminkertainen määrä hyllypaikkoja. Suksi kertoo, että yrityksen kasvusuunnitelmat on tehty ja aikomuksena on panostaa uusiin tuotekategorioihin ja tuotekehitykseen.
– Vienti on isossa kasvussa ja on monta asiaa, jotka rullaavat eteenpäin. Aina, kun tehdään uusia aluevaltauksia, se vaatii tilaa. Tällä hetkellä on vaadittu paljon joustoa kaikilta, kun on toimittu kolmessa tilassa.
Suksi kertoo, että yrityksellä on paljon visioita tulevaisuuteen. Niistä ei kuitenkaan vielä voi kertoa.
– Paljon uusia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa sekä valmistetaan tuotteita että tehdään markkinointia. Tämä korona-aika on lähentänyt yhteistyökumppaneita.
Isommat tilat tarkoittavat myös isompaa varastoa ja sitä kautta parempaa toimitusvarmuutta.
– Se on ollut hyvällä tasolla nytkin, Suksi lisää.
Uusi grilli- ja ruokastudio tulee Suksen mukaan olemaan ”omaa luokkaansa tämän kokoiselle yritykselle”. Poppamiehen liikevaihto oli viime vuonna noin 4,7 miljoonaa euroa.
– Samanlaisia konsepteja ei tule Suomesta vielä löytymään. Etsimme niitä, mutta päädyttiin rakentamaan testistudio itse. Siitä tulee hieno, Suksi kehuu.
Yritys tekee itse runsaasti video- ja markkinointimateriaalia. Grillistudion ajatuksena on varmistaa grillauskeli myös silloin, kun ulkona sataa lunta tai vettä.
– Viime viikolla teimme neljän tunnin livestriimin grillikauden avauksesta, Suksi kertoo.
Vaikka studion pääasiallinen tarkoitus on markkinointi, siitä on hyötyä myös tuotekehityksessä.
– On tärkeää, että tuote toimii siinä, missä pitääkin. On hankalampaa grillata, jos sataa.
Isommat tilat ja uudet suunnitelmat tarkoittavat jatkossa myös enemmän henkilökuntaa. Poppamies työllistää tällä hetkellä kokopäiväisesti yhdeksän ihmistä ja tälle vuodelle on tehty palkkauspäätös kahdesta uudesta työntekijästä.
Poppamiehen tuotteet ovat vuosien varrella löytäneet myös asiakaskuntansa.
– Vuoden 2020 aikana Poppamies toimitti yli 1,7 miljoonaa tuotetta suomalaisiin koteihin, Suksi kertoo.