Muistatko legendaariset televisiomainokset ja sukkia vetävät terrierit? – Niiden taustalta löytyy tamperelainen Sidoste

Yritys: Pitkän linjan sukkatehdas tähyää seuraavaksi ulkomaille.

– Kun nuoret tulevat Sidoste päällä käymään, vanhemmat ja isovanhemmat tunnistavat. Vanhempi sukupolvi muistaa legendaariset tv-mainokset, jotka pyörivät aika pitkään ja sukkia vetävät terrierit ovat iskostuneet monen sukupolven mieleen, sanoo Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen.

Tamminen on neljäs sukupolvi Sidosteen johdossa. Hän aloitti toimitusjohtajana 2018 ja tuolloin perinteinen tamperelainen sukkabrändi lähti tietoisesti tavoittelemaan nuorempia asiakkaita.

– Kun aloitin toimitusjohtajana, avattiin verkkokauppa ja aloitettiin brändiuudistus. Nuori sukupolvi on ollut katveessa ja haluttiin tuoda uusia tuotteita ja yhteistöitä, Tamminen sanoo.

Tammisen mukaan tässä on myös onnistuttu ja verkkokauppa on osoittanut paikkansa.

– Viime vuosi oli toinen kokonainen vuosi verkkokaupalla ja sen liikevaihto kolminkertaistui, Tamminen sanoo ja kertoo, että alkuvuosikin on lähtenyt hyvin käyntiin.

Sidosteen tehtaanmyymälä on toistaiseksi suljettu, mutta olosuhteisiin nähden yrityksellä menee hyvin.

Sukkia tarvitaan, oli poikkeusolot tai ei.

– Sukkia tarvitaan, oli poikkeusolot tai ei, Tamminen toteaa.

Tosin pandemia näkyy siinä, millaisia sukkia ostetaan.

– Matkasukkia meni vähemmän, mutta vapaa-ajansukkia enemmän. Liikevaihto oli kuitenkin vuoden 2019 tasolla.

Tamminen kertoo, että muutaman viime vuoden aikana Sidosteen toimintaa on kehitetty tehokkaammaksi: tuotantoa on kasvatettu ja järkevöitetty. Tänä keväänä on luvassa myös investointeja, kun tuotantokoneita päivitetään.

– Investointi piti tehdä jo viime vuonna, mutta koneet tulevat Italiasta ja Lombardiassa on ollut vaikea tilanne jo pitkään, niin haluttiin siirtää tähän kevääseen.

Seuraavaksi Sidoste aikoo tähytä vientimarkkinoille.

– Strategia on ollut vakiinnuttaa kotimaan markkina ja sitten lähteä uudestaan vientimarkkinoille, Tamminen kertoo.

Sidosteen tuotannosta on aiemmin mennyt jopa puolet vientiin.

– 1970-luvulla Pariisin hienoissa tavarataloissa oli sukkia myynnissä, Tamminen kertoo.

Nykyään vientiä on vain Japaniin ja muutamiin Keski-Euroopan maihin.

– Japaniin menee kohtuullisia määriä pörrösukkia ja pörrösäärystimiä.

– Viennin kehittäminen on seuraavan viiden vuoden tavoite. Meillä ei sinänsä mitään kiirettä ole.

Korona on Tammisen mukaan vaikuttanut siihen, että kotimaisten tekstiilien arvostaminen on muuttunut sanoista teoiksi.

Hän arvioi kulutuskäyttäytymisen muuttuneen niin, että tällä hetkellä haetaan aiempaa enemmän laadukkaampaa ja käyttötarkoituksen mukaista, esimerkiksi laskettelusukkaa laskettelua varten.

– Sukat ovat myös keino ottaa kantaa. Pieni näkyvä osa, jolla pystyy tuomaan omaa persoonaa esiin, Tamminen sanoo.

Vuonna 2019, kun festareita vielä sai järjestää, Sidoste teki yhteistyötä suomalaisbändien kanssa ja toi markkinoille bändisukkia. Yhteistyötä on tehty muutenkin viime vuosina muiden paikallisten brändien kuten Nousun, Uhana Designin ja Noukin kanssa.

– Koen itse sen tärkeäksi. Varsinkin yhteistyö on sellainen, että molemmat siitä hyötyvät. Vaikka yhteistyömerkillä saattaa olla tuotteita, jotka ovat meidän kilpailijoita, niin näen, että yhteistyö on tapa, jolla kannattaa edetä.

Sidoste

Sidoste on vuonna 1945 perustettu tamperelainen sukkamerkki.

Sidosteen perustivat Lauri ja Saimi Mölsä. Toiminta alkoi heidän kodissaan. Rahat yrityksen perustamiseen saatiin Lauri Mölsän kultakellon panttaamisesta.

Ensimmäinen tehdas rakennettiin Koivistonkylään 1956. Sidosteen sukkatehdas toimii edelleen samalla tontilla.

Tehdasta on laajennettu sittemmin kahdesti, ensin vuonna 1964 ja seuraavan kerran vuonna 1977.

Sidosteen liikevaihto vuonna 2020 oli 3,5 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 140 000 euroa. Liikevaihto laski 3,5 prosenttia vuodesta 2019.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut