Raitiotieallianssi aloittaa ensi maanantaina Amurissa Sepänkadun sillan purkutyöt ja niiden jälkeen uuden ylikulkusillan rakentamisen. Samalla Sepänkadun kautta kulkeva liikenne katkaistaan noin 15 kuukauden ajaksi ja Sepänkadun ja Paasikivenkadun välinen kiertoliittymä poistuu käytöstä.
– Myös Pirkankadun ja Satakunnankadun välinen osuus Sepänkadusta suljetaan liikenteeltä, eli Sepänkatu suljetaan molemmin puolin Satakunnankadun liittymää. Lisäksi jalankulkuun ja pyöräilyyn tulee muutoksia, Santalahden lohkopäällikkö Olli Tuomisto Raitiotieallianssista kertoo tiedotteessa.
Töiden aikana kulku ja huoltoajot Sepänkadun kiinteistöihin varmistetaan kaikissa työvaiheissa. Sepänkadun uusi silta valmistuu kesällä 2022, jolloin palautetaan myös sillan kautta kulkeva liikenne takaisin reitilleen.
Iltatöiden aikana länteen suuntaaville autoilijoille opastetaan Rantatunnelin lisäksi kiertoreitti Hämeenpuiston ja Paasikivenkadun kautta. Lempäälän suunnasta länteen pyrkiville vaihtoehtoisia reittejä ovat myös Ratapihankatu tai Kalevan puistotie, joilta on pääsy Rantatunneliin. Mariankadulta autoliikenne lännen suuntaan ohjataan Kortelahdenkadun kautta Paasikivenkadulle.
– Henkilöautoilua pyritään suuntaamaan näille reiteille, jotta Pispalan valtatien joukkoliikenne pysyisi sujuvana ja katu turvallisena myös poikkeusjärjestelyjen aikana, suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta toteaa.
Raitiotie- ja siltatöiden aikana Satakunnankatu ja Pirkankatu ovat liikennöitävissä, mutta Sepänkadun liittymäalueilla on raitiotietöiden aikana vaihtuvia liikennejärjestelyjä.
Idän suuntaan autoileville suositellaan Rantatunnelin käyttöä. Rantatunnelin vuosihuoltojen aikaisiin sulkuihin sekä mahdollisiin poikkeustilanteisiin varaudutaan varareiteillä, jotka opastetaan katuverkolle sekä idän että lännen suuntaan.
Ajoreitti Paasikivenkadulta Ranta-Tampellan suuntaan on tarkoitettu Rantatunnelin poikkeustilanteisiin korkeiden kuljetusten varareitiksi. Yhteys on auki vain lännestä itään kulkevalle liikenteelle, ja se on käynnissä olevien työmaiden takia hidas ja hankala eikä sitä ole tarkoitettu läpikulkuun.
Myös eteläisen kehätien käyttöä kannattaa harkita pidemmillä keskustan läpi menevillä matkoilla.
– Ruuhka-aikoina kannattaa välttää Satakunnankatua, Pirkankatua, Pispalan valtatietä, Aleksanterinkatua ja Rautatienkadun eteläosaa. Myös Hämeenpuistossa liikenne voi hidastua ruuhka-aikoina, Vandell muistuttaa.