Riksataksit tulevat Tampereelle – tällainen on tämän kesän uusi menopeli
2
BikeTaksin Tampereen yrittäjä Antti Haavisto kyydissään yrittäjä Miika Keihänen. Riina Haapala
Katso isompi kuvaRiksatakseja tulee Tampereelle kaikkiaan kymmenen. Riina Haapala
Kaupunki: Pyörissä on apuna moottori, jotta meno ei hyydy ylämäissäkään.
Riina Haapala
Riksataksit aloittavat vappuna liikennöinnin Tampereella. Riksojen takana on BikeTaxi, joka sai alkunsa Kuopiosta vuonna 2016.
Riksataksi on kolmipyöräinen sähköpolkupyörä. Sen takaosassa on 500 watin sähkömoottori, joka avustaa ylämäissä. Katettuun istumatilaan mahtuu kahdesta kolmeen aikuista. Sateella takaosan saa suljettua läpinäkyvällä muovilla, jotta kyydissä ei kastu. Pyörässä on vilkut edessä ja takana, jarruvalo sekä taka- että etuvalot.
Koska kyseessä on polkupyörä, sillä ajetaan pyöräteillä ja autotiellä siellä, missä ei pyörätietä ole. Nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa, mutta käytännössä nopeus on useimmiten 10–15 kilometriä tunnissa.
– Meidän kyydissä ei ole kiire, sanoo BikeTaxin Tampereen yrittäjä Antti Haavisto.
– Kukaan ei ole menossa synnyttämään tällä, BikeTaxin toimitusjohtaja Miika Keihänen naurahtaa.
Päätoiminta-alue on keskustassa ja noin viiden kilometrin säteellä siitä.
22 astetta ja puolipilvinen on täydellinen keli.
– Hervantaan voi olla aika polkeminen kuskilla, mutta ajetaan, jos päästään sopimukseen, Haavisto sanoo.
Riksatakseja tulee Tampereelle ensin viisi ja kelien lämmetessä viisi lisää. Riksatakseille tulee omat tolpat, joille sen voi tilata.
– Keskusta-alueelle tulee kolme tolppaa, niillä päivystetään, kun ei ole kyytiä, Haavisto kertoo.
Yksi tolppa tulee keskustorille, toinen Hämeenkadulle rautatieaseman päähän ja kolmas Tullintorille.
Vielä toistaiseksi kyyti tilataan puhelimella, mutta Keihänen kertoo, että Kuopiossa aloitetaan mobiilisovelluksen testaaminen. Jos se toimii, sovellus on tarkoitus ottaa käyttöön muuallakin. Jatkossa sovelluksella voisi myös maksaa kyydin, kun tällä hetkellä käytetään perinteisempiä välineitä: pankkikorttia, Mobilepay:ta ja käteistä.
BikeTaxi aloitti toimintansa Kuopiossa vuonna 2016. Keihänen kertoo, että pääosa asiakkaista oli myös ravintoloiden asiakkaita. Riksataksilla hurautettiin ravintolasta seuraavaan.
– Se oli hyvä kesä kelien suhteen.
Seuraavien vuosien aikana tehtiin myös pieniä kokeiluja muualla, mutta viime kesänä laajennettiin Jyväskylään. Konsepti toimi myös Jyväskylässä, mutta korona toi oman haasteensa.
– Kun korona iski, mietin, että jos ravintolat ovat kiinni, pitää keksiä jotain, että saadaan rahaa, Keihänen kertoo.
Siitä syntyi franchising-malli.
Kuopiossa Keihänen, Haavisto ja muutama muu olivat olleet tiivis porukka.
– Antti opiskelee Tampereella yliopistossa ja mietittiin, miten saataisiin tuotua riksataksit Tampereelle. Muut sitten innostuivat, että kun Anttikin, niin mekin, Keihänen kertoo.
Tänä kesänä riksatakseilla ajetaankin Tampereen ja Kuopion lisäksi Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Lahdessa, Mikkelissä ja Savonlinnassa. Keihänen arvioi, että vuoden päästä kaupunkeja voi olla jo 10–15.
Kuskit ovat yleensä nuoria, sillä työ on fyysistä sähköavusteesta huolimatta. Keihänen kertoo, että kesän jälkeen eron jalkojen lihaksissa huomaa. Moni on palannut työhön useampana kesänä.
– Kuopiossa on neljä työntekijää, jotka ovat olleet neljä kesää ja yksi, joka on ollut viisi kesää.
Ketään ei päästetä kylmiltään liikenteeseen: ennen työn alkua kuljettajat käyvät sekä teoria- että ajokoulutuksen.
Keihänen ja Haavisto sanovat, että työ on hauskaa. Riksataksit ovat yleensä myös ohikulkijoiden mieleen.
– Jokainen kun näkee tämän pyörän, ei voi olla hymyilemättä.
Kotimaan matkailun suosiosta toivotaan myös asiakkaita riksatakseille. Lisäksi toivotaan hyvää kesää.
– 22 astetta ja puolipilvinen on täydellinen keli, Keihänen sanoo.