Ylöjärveläisestä sukutilasta tuli suklaalahjatalo – "Yksi asia ei muutu tulevaisuudessakaan ja siksi meidän ei tarvitse olla huolissaan"

Suojärven Suklaatila tekee oman tuotannon lisäksi yhteistyössä muiden pienvalmistajien kanssa erilaisia herkkulahjakokonaisuuksia. Sisältö tulee omalta pajalta ja tutuilta emänniltä ja isänniltä sekä erikoistuotteita valmistavilta kotimaisilta pienyrityksiltä. Mika Ankkuri

Teemu Nurmi

Kun haluat viestiä tunteella – sano se suklaalla, lukee ylöjärveläisen Suojärven Suklaatilan verkkosivuilla eräänlaisena tunnuslauseena. Motto kyllä tiivistää mainiosti sen, mistä vuonna 2007 perustetun perheyrityksen toiminnassa on kyse.

Katja ja Tomi Järvenpään Suklaatila valmistaa ammattikäsityönä ja pientuotantona suklaisia herkkuja, jotka on tarkoitettu tuomaan hyvää mieltä lahjan muodossa.

Bisneksen ytimessä ovat asiakkaan omalla pakkausilmeellä ja makuvalinnalla pienissäkin erissä toteutetut suklaat.

Suojärven Suklaatila sijaitsee noin 18 kilometriä Ylöjärven keskustasta pohjoiseen ja noin 30 kilometrin päässä Tampereen keskustasta.

Tila on kuulunut Tomi Järvenpään suvulle yli sadan vuoden ajan. Tomillakin on luonnollisesti juurensa syvällä Suojärven mullassa. Hän muistaa hyvin, kun tilan uutta navettaa rakennettiin 1980-luvun puolivälissä. Nyt navetassa on Suklaatilan tuotantotila ja myymälä, jonka seinällä on 1970-luvun lopulla otettu valokuva Tomista isoisänsä Einon kanssa Suojärven pellolla.

– Olemme halunneet tehdä kuten edelliset polvet täällä eli asuminen maaseudulla on yhdistetty tilalla tapahtuvaan yrittäjyyteen, Tomi Järvenpää sanoo.

Järvenpäät kehittävät itse reseptit ja maut lahjojen sisältöihin, suklaaseen eri muodoissaan. Katja Järvenpää sanoo, että suklaavalmistusalalle on tyypillistä keksiä koko ajan uutta ja luoda valikoimaan yllättäviä erikoisuuksia, mutta Suojärven Suklaatilan tuotteissa korostuvat kuitenkin melko perinteiset suomalaiset maut.

– Käytämme pääasiassa tuttuja kotimaisia raaka-aineita, kuten marjoja, tervaa ja salmiakkia. Kun suklaata annetaan lahjaksi, sen maun pitää olla turvallinen eli moneen suuhun sopiva, Katja Järvenpää perustelee.

Korona-aika on Tomi Järvenpään mukaan vahvistanut sitä, missä Suklaatila on ollut valmiiksi todella hyvä. Ihmiset haluavat antaa toisilleen lahjoja ja Suklaatila on enemmän lahjatalo kuin suklaabisneksessä oleva yritys.

– Korona-aika on muuttanut asiakasrakennettamme. Aiemmin tuotteitamme meni kauppoihin hieman enemmän suhteessa kokonaisliikevaihtoon, mutta nyt myynti on kääntynyt entistäkin vahvemmin yrityslahjapuolelle. Meidän kohdalla se tarkoittaa pääasiassa henkilöstölahjoja yrityksiltä työntekijöille.

– Lahjojen lähettämisen määrästä voi päätellä, että korona on laittanut yritykset huolehtimaan henkilöstöstään. Lahjat ovat siinä tietysti vain yksi osa, Tomi Järvenpää toteaa.

Toisaalta hän pelkää koronan kurittaneen kivijalkaliikkeitä, joista vajaan sadan hyllyiltä Järvenpäiden yrityksen tuotteet löytyvät. Suojärven Suklaatilan artikkeleita ei ole suurien kauppojen myymälöissä.

Tulevaisuutta on paha yrittää ennustaa. Se, mihin elintarviketeollisuus ja tekniikan kehitys menevät ja miten ne vaikuttavat Suojärven Suklaatilaan, ei pitäisi olla merkitystä, sillä Järvenpäät uskovat yrityksen toiminnan kivijalan olevan vankalla pohjalla.

– Emme tienneet noin 15 vuotta sittenkään, mihin maailmaan astuimme, kun yrityksen perustimme, mutta yksi asia ei muutu tulevaisuudessakaan ja siksi meidän ei tarvitse olla huolissaan. Ihmisillä riittää jatkossakin halua muistaa ja huomioida toisiaan, Tomi Järvenpää muistuttaa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut