Kunkun parkin, Näsikallion eritasoliittymän ja Amuritunnelin asemakaavaehdotukset hyväksyttiin äänestyksen jälkeen – lautakunta jätti myös toivomuksen kevytversiosta

Kartassa on esitetty nykyiset sekä suunnitteilla olevat maanalaiset hankkeet: mustalla Rantaväylän tunneli, P-Frenckell ja P-Hämppi; punaisella Kunkun parkki; vihreällä Näsikallion maanalainen eritasoliittymä ja Amuritunneli. Tampereen kaupunki

Riina Haapala

Kunkun parkin asemakaavaehdotus ja siihen liittyvä Näsikallion eritasoliittymän ja Amuritunnelin asemakaavaehdotus hyväksyttiin Tampereen yhdyskuntalautakunnassa äänin 7–5, kun kaavan palautuksesta äänestettiin.

Lisäksi lautakunta edellyttää äänin 8–2 hyväksytyllä toivomusponnella, että Kunkun parkin osalta tutkitaan myös vaihtoehtoinen kaava, niin sanottu kevytversio, jossa Kunkun parkki toteutetaan ilman Amuritunnelia ja eritasoliittymää.

Kaavat etenevät seuraavaksi kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon.

Kunkun parkin maanalainen asemakaava koskee 26 hehtaarin aluetta, joka rajautuu pohjoisessa Rantaväylän tunneliin, idässä Tammerkoskeen ja etelässä Hallituskatuun. Lännessä suunnittelualue rajautuu Näsilinnankadun ja Kuninkaankadun välisiin kortteleihin.

Kunkun parkki liittyy keskustassa P-Hämppiin ja pohjoisessa suunnitteilla olevan Näsikallion maanalaisen eritasoliittymän kautta Rantatunneliin.

Toinen asemakaava koskee Rantatunneliin liittyvää maanalaista eritasoliittymää (Näsikallio) ja keskustan maanpäälliseen katuverkkoon johtavaa maanalaista katua (Amuritunneli).

Näsikallion eritasoliittymän muodostavat Rantatunnelin etelä- ja pohjoispuoliset rampit ja kiertoliittymät sekä näitä yhdistävä, nykyiset ajotunnelit ylittävä risteyssilta. Ramppien alkupäät ja risteyssilta on jo rakennettu.

Eritasoliittymän eteläpuolelle sijoittuvan maanalaisen kiertoliittymän ja keskustan maanpäällisen katuverkon välille on suunniteltu Amuritunneliksi nimetty noin 700 metrin pituinen maanalainen katu. Amuritunnelissa on yksi ajokaista molempiin ajosuuntiin.

Tunnelin suuaukko sijoittuu Satakunnankadulle Mustanlahdenkadun ja Kortelahdenkadun väliselle katuosuudelle. Sisään- ja ulosajo tunneliin on suunniteltu Hämeenpuiston suunnasta tai suuntaan.

Asemakaavoissa on esitetty maanalaisen pysäköinnin, liikenteen ja yhdyskuntateknisen huollon järjestämisen kannalta tarpeelliset aluevaraukset. Jatkosuunnittelun tai toteutumisen aikataulusta ei ole kaavan valmistelun aikana tehty päätöksiä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut