Tästä on kyse Tampereen uusissa kaupunkipyörissä: Sale-pyörä on osa Nysseä – Tamperelainen pikatestasi jo yhden

Liikenne: Pyörien käyttöhinta selviää huhtikuun lopussa.

Tampereen kaupunkipyörä muuttuu POK-yhteistyön myötä Salen väreihin. Pyörässä on lisävarusteena etukori. Riina Haapala

Teemu Nurmi

Tampereen odotettu kaupunkipyöräjärjestelmä tulee käyttöön kesällä. Kaupunki tiedottaa tarkemmasta aikataulusta huhtikuun lopulla.

Kaupunkipyörien toimintakausi jatkuu 31. lokakuuta asti. Tampereen kaupunkipyörähankinta sisältää optiona myös talvikauden, mutta ainakaan tulevana talvena pyörät eivät ole käytettävissä.

Kaupunkipyörät tulevat osaksi Nyssen julkisen liikenteen palveluja. Hinnoittelu pyritään hyväksymään 27. huhtikuuta pidettävässä Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan kokouksessa.

Tampereen kaupunki on valinnut Pirkanmaan Osuuskaupan Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi, mikä tarkoittaa sitä, että pyörät ovat lähikauppa Salen väreissä.

Tampereelle tulee 700 kaupunkipyörää ja 70 kaupunkipyöräasemaa. Asemien asentaminen alkaa, kun niitä saadaan Tampereelle. Liikenneinsinööri Timo Seimelä Tampereen kaupungilta kertoo, että ensimmäiset asemat saadaan katukuvaan todennäköisesti toukokuun alussa.

– Asemaverkko painottuu ydinkeskustaan. Olemme pyrkineet sijoittamaan asemat joukkoliikenteen reiteille, lähinnä pysäkkien yhteyteen, sekä merkittävien toiminnallisten paikkojen ja palvelujen läheisyyteen. Siis kohtiin, joissa liikkuu paljon ihmisiä.

– Halusimme myös löytää paikkoja, joihin aseman asentaminen ei edellytä hirveästi rakentamista. Asemat niin sanotusti pinta-asennetaan nykyisille koville ja tasaisille pinnoille, jolloin asemapaikan toteuttaminen on helppoa, nopeaa ja edullista. Lisäksi aseman pyöräpaikkojen määrää voidaan muokata helpohkosti, Timo Seimelä perustelee.

Tampereelle tulee myös virtuaaliasemia, joissa on vain infotaulu, mutta ei telineitä. Sellaisia on muun muassa Hämeenpuistossa neljä.

– Käyttäjä näkee virtuaaliaseman sijainnin sekä sovelluksesta että infotaulun avulla. Virtuaaliasema on paikantimen ohjelmistoon määritellyllä maantieteellisellä rajalla eli geofencellä rajattu alue, johon käyttäjä voi palauttaa pyöränsä ja järjestelmä hyväksyy sen oikein palautetuksi. Pyörän palautus onnistuu ainoastaan virtuaalisille tai tavallisille kaupunkipyöräasemille.

– Virtuaalinen asema on tarvittaessa helppo siirtää toiseen sijaintiin, liikenneinsinööri Seimelä selvittää.

Jos pyöriä kohtaan on suuri kiinnostus, on järjestelmä mahdollista laajentaa 1000-1300 pyörään ja 100-130 asemaan. Kaupungin teettämässä kyselyssä ihmisten toiveista kaupunkipyöräasemien sijaintien suhteen nousivat keskustan lisäksi esiin muun muassa Hervanta ja Härmälänranta.

Kaupunkipyöräjärjestelmän operoinnista eli pyörien tasaamisesta täysiltä asemilta tyhjille asemille, pyörien ja asemien huollosta ja korjauksesta sekä asiakaspalvelusta vastaa Tampereen kaupungin kokonaan omistama sosiaalinen ja yhteiskunnallinen yritys Tampereen Sarka Oy.

Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän pyörät, asemat ja sovelluksen tuottaa KaupunkipyöräVantaa Oy, jonka kanssa on nelivuotinen sopimus ja siihen vielä kolme optiovuotta.

Näin pyöriä käytetään

Kaupunkipyörän saa käyttöön mobiilisovelluksella, jonka saa ladattua Google Playsta ja App Storesta.

Sovellus näyttää kartalla asemapaikat ja vapaana olevat pyörät.

Asemalla käyttäjä ottaa pyörän käyttöönsä avaamalla pyörän älykkään lukituksen QR-koodin avulla.

Käyttäjä voi ajaa pyörällä kerrallaan 30 minuuttia (halutessaan lisäveloituksella pidempäänkin).

Pyörä palautetaan mille tahansa asemalle, josta se on taas muiden käyttäjien käytettävissä.

Pyörän palautuksessa käyttäjä lukitsee pyörän ohjeiden mukaisesti kaapelilukolla asemaan – järjestelmä tunnistaa pyörän lukkiutumisen ja matkan päättymisen, jolloin lukko antaa äänimerkin käyttäjälle.

Pikatesti: Kaupunkipyörällä on helppo ajaa

Tampereen kaupunkipyörä täyttää varmasti yhden tärkeimmistä sille asetetuista perusvaatimuksista: se on yksinkertainen ajettava.

Niin sanotun naisten pyörämallin satulalle on helppo nousta. Satula on leveä ja pehmeä. Sen korkeus on näppärästi säädettävissä. Ohjaustanko tuntuu jämäkältä eikä hämäänny nopeista käännösliikkeistä. Eturattaat on suojattu, joten pitkä hame tai leveät housunlahkeet eivät ajaudu ketjujen väliin.

Pari erikoishuomiota: Käyttäjän kannattaa heti muistaa, että jalkajarrua ei ole ja soittokello on paikassa, jossa käyttäjä rimpauttanee sitä usein vahingossa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut