Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Risto, 76, laittoi maila- ja kiekkokokoelman huutokauppaan nuorten hyväksi – "Koronavirus on laittanut monen harrastuksen tiukoille"

Voi sanoa, että tamperelaisen Risto Laineen, 76, elämä on ollut yhtä jääkiekkoa. Mies on ollut vuosikymmeniä mukana täkäläisessä seuratoiminnassa, ja myös tehnyt työuransa Sportia-ketjun palveluksessa.

Kaikesta tästä jää luonnollisesti paljon muistoja. Myös konkreettisia, kuten mailoja ja kiekkoja. Nyt ne ovat kaupan, ja saadut tulot käytetään täkäläisten lasten ja nuorten jääkiekkoharrastuksen tukemiseen.

Mukana hankkeessa on Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelma, jonka ensimmäisen vuoden opiskelijat vastaavat hankkeesta. He vastaavat varsinaisesta myyntityöstä, joka toteutetaan nettihuutokauppana.

Myös Jääkiekkoliiton Hämeen aluehallitus on mukana.

– Joku kerää rahaa, minä mailoja. Mailoja on tullut pelireissuilta sekä seurojen huoltajilta. Nyt ollaan sitten tilanteessa jossa niitä on yli 200. Kiekkoja on yli 300, Laine muistelee.

Mailojen alkuperäiset omistajat eivät ole mitään eilisen teeren kiekkomiehiä. Otetaan pari esimerkkiä.

– Suomessa oli MM-kisat 1974, otteluita pelattiin Tampereella ja Helsingissä. Pistepörssin voitti sellainen kiekkomies kuin Vaclav Nedomansky jo edesmenneestä Tshekkoslovakiasta. Sain mailan Kooveen edesmenneen puheenjohtajan pojalta.

– Kahdeksan vuotta myöhemmin kotikisoja pistepörssin voitti Wayne Gretzky. Häneltäkin on maila. En ollut kaverin kanssa tekemisissä sen jälkeen, mutta huomasin että ura lähti aika kivasti käyntiin. Kotimaisista osaajista mailoja löytyy Aleksander Barkovilta, Raimo Helmiseltä, Saku Koivulta ja Patrik Laineelta. Muun muassa.

– Erikseen mainitsen Lasse Kukkosen. Ja sitten tietysti Sebastian Aho, suursuosikkini ja Ville Nieminen, jonka mailasta puuttuu vielä nimmari. Sen käyn pyytämässä.

Hanke on saanut nykyaikaisen nimen, Kiekkofest2021, jota mainostetaan nyt tiiviisti sosiaalisessa mediassa. Facebookia ja Instagramia käyttävät jääkiekon ystävät ovat voineet törmätä nimeen moneen otteeseen.

– Pidän tätä tässä ajassa erittäin tärkeänä hankkeena. Koronavirus on laittanut monen harrastuksen tiukoille, koska perheiden talous on joutunut kovalle koetukselle. Harrastuksen merkitys on valtava.