Tuttu tamperelainen kauppamies luotsaa tiistaista lähtien Linnainmaan Citymarketia ja pohtii jo miljoonainvestointia – "Kaupassa täytyy olla rohkea ja luova"

Kauppa: K-Citymarket Linnainmaan kauppiaana tiistaina aloittavan Mikko Salmian mukaan lukuja on kunnioitettava, mutta menestyksen salaisuus voi olla asioissa, joita ei voi numeroilla mitata.

Intohimoinen kiekkomies Mikko Salmia on tukenut Ilveksen ja Tapparan toimintaa. Kauppias ei kuitenkaan kiellä, etteikö toppatakin väristä voisi tehdä päätelmiä siitä, kumpaan suuntaan mies on itse kallellaan. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tämä on loikka yli tuplaten suurempaa yksikköön.

Näin kuvailee tiistaina Linnainmaan Citymarketin kauppiaana aloittava Mikko Salmia hyppyä keskustasupermarketista hypermarketin vetäjäksi.

Puhe on tässä kohtaa puhtaasta liikevaihdosta.

Uusi Citymarket-kauppias myöntää, että perhosia on vatsassa monestakin syystä.

– Totta kai tämä on riski. Pelon tunne pitää sulkea pois, sillä kaupassa täytyy olla rohkea ja luova.

Puhelu mahdollisuudesta hypätä Citymarket-tasolle tuli kokeneelle kauppiaalle reilu kuukausi sitten. Ennen K-Supermarket Kuninkaankulmaa Tampereella muun muassa K-Market Vehmaista pyörittänyt kokenut kauppias ei vastauksessa empinyt.

Otan sen niin päin, että Lidl tuo alueelle myös uusia asiakkaita.

– Eikä näihin tarjouksiin anneta monen päivän miettimisaikoja, tarkentaa Salmia.

Myös kauppapaikka luo oman jännityksensä. Koillis-Tampereen kasvavasta Linnainmaasta on tulossa Tampereen kauppakilpailun kovin taistelutanner. Toisella puolella risteysaluetta on Linnainmaan Prisma ja sen taakse aukeaa syksyllä Lidl.

– Otan sen niin päin, että Lidl tuo alueelle myös uusia asiakkaita. Kilpailussa pärjää se, jolla on kokonaisuus parhaiten hanskassa.

Luvut täytyy hallita. Salmian mukaan kauppakilpailu on pienten marginaalien laji, jossa yksityiskohdat saattavat yhtäkkiä kaataa jopa kokonaisuuksia.

– Jos yhden prosentin hukkaa johonkin, on lopputulos isommassa yksikössä todella merkittävä summa rahaa. Sitä pitää kunnioittaa. Tämä vaatii kauppiaalta kehittymistä myös johtajana.

Pelkkiä lukuja tuijottamalla voi kuitenkin ajautua harhaan. Kaupan menestyksen taustalla on paljon asioita ja arvoja, joita ei voi esittää numeroilla. Salmian mukaan asiakkaiden ja henkilökunnan fiilistä ei voi haistella mistään muualta kuin hyllyjen välistä. Citymarket-kauppiaan palkkalistoilla on suoraan noin 30 työntekijää.

– Tykkään tehdä asioita yhdessä henkilökunnan kanssa ja myös suorittavaa työtä lattiatasolla. Kuninkaankulmaan muodostui hieno yhteen hiileen puhaltava työyhteisö, jonka ansiosta onnistuimme olemaan ajan hermolla kehityksessä.

– On päivänselvää, että tietty vaatimustaso pitää olla, mutta olen kokenut, että tuloksen tekeminen puristamalla henkilökunta henkihieveriin ei ole minun juttu. Uskon, että he, jotka välittävät henkilökunnastaan parhaiten, myös menestyvät parhaiten pitkässä juoksussa.

Valmista uudistuslistaa Linnainmaalle Salmia ei vielä esittele. Helppokulkuisuutta ja selkeyttä on kuitenkin tarkoitus lisätä. Uuden kauppiaan mukaan Linnainmaan Citymarketin liha- ja kalaosaaminen on hyvällä tasolla ja kaupan perusvalikoima kunnossa. Henkilökunnan sitoutuminen ja ammattitaito saa kiitosta.

Myös asiakaskuntaan täytyy tutustua. Kaupat ovat erilaisia. Pääpiirteissään Salmia kertoo siirtyvänsä sinkkujen, nuorten parien ja lounastajien keskustakaupasta perheiden ostospaikkaan. Tosin myös perheiden aterioille tehdään nykyisin ruokalajeja, jota vielä vuosikymmen sitten pidettiin ruokahifistelynä.

– Kotikokkauksen suosio on noussut niin paljon, että halutaan kokeilla erikoisempia ja myös arvokkaampia raaka-aineita.

Palataan lukuihin. Salmian mukaan lähivuosina Linnainmaan Citymarketilla on joka tapauksessa edessään historian ensimmäinen isompi remontti. Kauppiaalle se tarkoittaa miljoonainvestointia.

– Talotekniikka ja kylmälaitteet alkavat olla tiensä päässä. Lisäksi K-ryhmän ympäristötavoitteetovat niin kovat että vanha tekniikka ei riitä enää. Toki samassa yhteydessä päivitetään koko kauppaa elämyksellisempään suuntaan.

Henkilö

Mikko Salmia

K-Citymarket Linnainmaan kauppias tiistaista 13. huhtikuuta lähtien

aiemmin kauppiaana K-marketeissa Vesilahdella, Pälkäneellä ja Vehmaisissa sekä vuodesta 2016 K-supermarket Kuninkaankulmassa

44-vuotias

poikamies, kaksi lasta, 15-vuotias Niko ja 13-vuotias Neea

harrastukset: kalastus, kuntoilu, ruuanlaitto ja Liiga-kiekon seuraaminen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut