VR investoi 4,5 miljoonaa kaukojunien nettiyhteyksien parantamiseen: "Nykyinen internetyhteys ei enää vastaa tarpeisiin"

Kuvituskuva Linda Varoma

Riina Haapala

VR aikoo parantaa kaukoliikenteen junien verkkoyhteyksiä. Uudistuksen myötä Pendolinoihin ja Intercity-juniin tulee VR:n tiedotteen mukaan nykyistä jopa viisi kertaa nopeampi yhteys. Tätä nopeampi yhteys edellyttäisi panostuksia radanvarren verkon kehittämiseen.

VR:n asiakastutkimuksien mukaan junan sisäverkon toimivuus on yksi keskeisimpiä asiakaskokemukseen vaikuttavia elementtejä.

– Junien nykyinen internetyhteys ei enää vastaa asiakkaidemme tämänhetkisiin tai tulevaisuuden tarpeisiin. Internetyhteys vaihtelee juna- ja paikkakohtaisesti: osassa junaa yhteys toimii hienosti koko matkan ajan, kun taas toisessa kohtaa yhteys ei ole riittävän hyvä. Haluamme, että asiakas voi aina luottaa siihen, että pystyy junamatkan aikana käyttämään haluamiaan digitaalisia palveluita, osallistumaan ongelmitta palavereihin ja tekemään tehokkaasti töitä, kertoo matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola tiedotteessa.

Junaverkon parantaminen maksaa 4,5 miljoonaa euroa. Uudistuksessa junan sisäverkko korvataan uudella teknologialla ja laitteisto uusitaan kokonaan. Vaunujen välille asennetaan kaapelit, jolloin verkkoyhteys säilyy myös vaunusta toiseen siirryttäessä.

VR on myös selvittänyt asiakastutkimusten avulla, mihin ja miten asiakkaat verkkoa käyttävät ja mitä odotuksia heillä on junaverkon suhteen. Selvitysten pohjalta käytiin junaverkon kehittämiseksi eri vaihtoehtoja läpi ja rakennettiin kokonaan uusi ratkaisu. Ratkaisua on kokeiltu testimatkoilla, joista saadut tulokset ovat erittäin hyviä.

– Meille on tärkeää panostaa ja puuttua juuri niihin asioihin, jotka asiakkaat kokevat merkityksellisiksi. Testimatkoilta saadut hyvät kokemukset vahvistivat, että haluamme tehdä tämän ison investoinnin. Toivomme, että teleoperaattorit panostaisivat radanvarren laajakaistaverkkoon, jotta junien verkkoyhteyttä saataisiin myös tätä kautta parannettua, sanoo Simola tiedotteessa.

Muutostyöt junakalustoon tapahtuvat vaiheittain. Ensimmäiset nopeamman verkon junat ovat käytössä jo vuoden 2021 lopussa, ja kaikkiin juniin uudistus saadaan vuoden 2022 aikana. VR jatkaa keskustelua teleoperaattoreiden kanssa, jotta radan varteen saataisiin enemmän tukiasemia ja myös radanvarren laajakaistaverkkoa kehitettyä.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut