Uutisvuosi 2021: Robottiautot tulevat avuksi ratikan syöttöliikenteeseen Tampereella – näin systeemi toimii käytännössä

Täältä näyttää robottiauto eli Toyota Proace käytännössä. Sensible 4

Teemu Nurmi

Autonomiset eli ilman kuljettajaa kulkevat ajoneuvot aloittavat ratikan syöttöliikenteen Tampereen Hervannassa loppuvuodesta 2021.

Toistaiseksi kyse on vielä muutaman kuukauden mittaisesta pilotista, mutta kuitenkin kaikkien aikojen mittavimmasta itseajavan liikenteen kokeilusta Tampereella, toteaa projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta.

Suomalainen itseajavien ajoneuvojen ohjelmistoa kehittävä Sensible 4 on Hervannan sukkulabussin pilottiprojektin toteuttaja. Kaksi automatisoitua Toyota Proacea kuljettaa matkustajia raitiovaunupysäkeille 3,1 kilometrin reitillä Teekkarinkatu-Ahvenisjärventie-Opiskelijankatu. Kyytiin voi nousta tai poistua kyydistä missä kohtaa vain.

– Hervannassa on mahdollista hyödyntää 5G-verkkoa ja ajoreitti kulkee osin raitiovaunukiskoilla. On kehityksen kannalta tärkeää, että piloteissa on mukana aina uusia piirteitä, kuten erilaiset olosuhteet tai ohjelmiston uudet ominaisuudet, Sensible 4:n liiketoimintajohtaja ja yksi perustajista, muistuttaa Jussi Suomela, hankkeen yksi kehittäjistä.

Tämä juttu on julkaistu Tamperelaisessa 27. maaliskuuta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut