Robottiautot aloittavat loppuvuodesta ratikan syöttöliikenteen Tampereella – lue täältä, miten systeemi toimii ja mitä reittiä autot ajavat

Ensimmäisen vaiheen syöttöliikenteeseen tulevat kaksi Toyota Proacea ovat tavallisen pakettiauton näköisiä. Sensible 4

Teemu Nurmi

Tästä on puhuttu vuosia, mutta nyt se on totta: Autonomiset eli ilman kuljettajaa kulkevat ajoneuvot aloittavat ratikan syöttöliikenteen Tampereen Hervannassa loppuvuodesta 2021.

Toistaiseksi kyse on vielä muutaman kuukauden mittaisesta pilotista, mutta kuitenkin kaikkien aikojen mittavimmasta itseajavan liikenteen kokeilusta Tampereella, toteaa projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta.

Hervannan pilotti on osa EU-rahoitteista SHOW-hanketta, jonka tarkoitus on kehittää ja testata itseajavia ajoneuvoja urbaanissa ympäristössä sekä hahmottaa alan standardeja. Suomesta projektissa ovat mukana Sensible 4, Sitowise, Tampereen kaupunki ja VTT.

Suomalainen itseajavien ajoneuvojen ohjelmistoa kehittävä Sensible 4 on Hervannan sukkulabussin pilottiprojektin toteuttaja. Kaksi automatisoitua Toyota Proacea kuljettaa matkustajia raitiovaunupysäkeille 3,1 kilometrin reitillä Teekkarinkatu-Ahvenisjärventie-Opiskelijankatu. Kyytiin voi nousta tai poistua kyydistä missä kohtaa vain.

– Hervannassa on mahdollista hyödyntää 5G-verkkoa ja ajoreitti kulkee osin raitiovaunukiskoilla. On kehityksen kannalta tärkeää, että piloteissa on mukana aina uusia piirteitä, kuten erilaiset olosuhteet tai ohjelmiston uudet ominaisuudet, Sensible 4:n liiketoimintajohtaja ja yksi perustajista, Jussi Suomela muistuttaa.

Tampereen pormestariohjelma asetti tavoitteeksi saada robottibussit Tampereella käyttöön vaiheittain vuoteen 2021 mennessä. SHOW-hanke antaa lisäpotkua matkalla kohti maalia.

Edelleen on Kulmalan mukaan mahdollista sekin, että samaan aikaan Sensible 4:n toteuttamien automatisoitujen autojen kanssa Hervannassa kulkee toisenkin laitetoimittajan ajoneuvoja. Neuvotteluja on koko ajan käynnissä.

– Pilottiin kuuluu kuusi Hervannassa ratikan syöttöliikennettä tekevää ajoneuvoa. Vielä emme tiedä, mistä loput ajoneuvot tulevat ja milloin. Olisi hienoa, jos kahden laitetoimittajan ajoneuvoja olisi samaan aikaan kokeilussa. Saisimme kokemuksia siitä, miten ne toimivat keskenään vaikka eri reittiä kulkisivatkin.

EU-hanke päättyy vuonna 2023. Sen jälkeen Tampereen kaupunki pohtii pilotin kaikkia puolia. Pitkä aika menee siihen, kun lopulta päästään tuotantokäytön seikkoihin.

– Tarkoitus on saada kattava, jo lähellä tuotantokäyttöä oleva pilotti siitä, miten automaattiliikenne toimii ratikan syöttöliikenteenä meidän olosuhteissamme, Kulmala tiivistää tavoitteen.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut