Rongankatu uudistetaan: pyörätie lehmuskujan keskelle, leveämmät jalkakäytävät – parkkipaikkojen määrä vähenee merkittävästi

Rongankadun uudistuksessa pyörätie aiotaan sijoittaa lehmuskujan keskelle, missä on nyt parkkipaikkoja. Riina Haapala

Riina Haapala

Tampereen yhdyskuntalautakunta päätti tiistaina Rongankadun uusimisesta.

Lautakunta päätti, että uusiminen tehdään lehmuskujan säilyttävän vaihtoehdon mukaan, jolloin pyörätie tulee kadun keskelle. Neljä metriä leveä kaksisuuntainen pyörätie kulkee lehmuskujan keskellä.

Tutkittavana oli myös vaihtoehto, jossa pääreitti olisi tullut Rongankadun etelälaitaan ja puukujalta olisi otettu tilaa autoliikenteelle. Nyt kadun keskelle jää kaksi 4,5 metrin levyistä puukaistaletta vanhoine puuriveineen.

Uusimisen yhteydessä tehdään myös joukkoliikenteen tarvitsemat ajantasauspysäkit ja mahdollistetaan liikennöinti Rongankadun kautta. Muita tavoitteita ovat olleet muun muassa oleskelumahdollisuuksien ja viihtyvyyden parantaminen, lyhytaikaisen pysäköinnin mahdollistaminen, rankkasateiden aiheuttamien ongelmien vähentäminen tai poistaminen sekä hulevesien hallinnan kehittäminen.

Keskustan strategisessa osayleiskaavassa on esitetty, että Rongankatua kehitetään tärkeänä jalankulun reittinä, jonka laatua ja jatkuvuutta on parannettava. Rongankatua kehitetään myös seudullisena pyöräilyn pääreittinä, jonka laatua parannetaan parantamalla liittymien turvallisuutta ja sujuvuutta sekä erottelemalla jalankulku ja pyöräily omille väylille.

Rongankadun kehittämiseksi selvitettiin kahta vaihtoehtoa, joista oli tehty ideasuunnitelmat vuonna 2016. Valitussa vaihtoehdossa kadun etelä- että pohjoisreunan jalkakäytäviä levitetään nykyisestä 4,75 metriin. Bussipysäkit sijoitetaan Tuomiokirkonkadun ja Rautatienkadun väliselle osuudelle. Vaihtoehdon alustava kustannusarvio on noin 1,8 miljoonaa euroa.

Toisessa vaihtoehdossa tavoitteena oli koko kadun uudistaminen siten, että autoliikenne oli kadun pohjoisosassa, pyörätie tai pyöräkatu kadun eteläosassa ja kadun molemmilla reunoilla leveät jalkakäytävät. Pyörä- ja autoliikenteen väliin oli tarkoitus sijoittaa uusi puurivi ja viherkaista. Vaihtoehdon alustava kustannusarvio oli noin 1,9 miljoonaa euroa.

Molemmissa vaihtoehdoissa Rongankadulle oli osoitettu noin 20 kadunsuuntaista autopysäköintipaikkoja. Tällä hetkellä paikkoja on 75.

Valitusta vaihtoehdosta tehdään katusuunnitelma, jota esitellään asukkaille ja muille osallisille kesän aikana. Rakentaminen voi alkaa hyväksytyn katusuunnitelman pohjalta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut