Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelainen Reijo jonotti yli viisi tuntia aikaa koronarokotukseen – kaupunki myöntää ongelmat puhelinpäivystyksessä

Korona: Tamperelaiset 75–79-vuotiaat soittivat viime keskiviikkona rokoteaikoja niin, että linjat ruuhkautuivat. Nyt puhelimeen vastaavien asiakaspalvelijoiden määrää on lisätty.

Maaliskuun toisella viikolla Tampereella asuva Reijo, 72, havaitsi lehti-ilmoituksesta että 75–79-vuotiaiden rokotusaikoja voi varata keskiviikosta kello 12 alkaen. Samassa lehti-ilmoituksessa kerrottiin, että 18–68-vuotiaiden riskiryhmäläisten rokotusaikoja voi varata kaupungin terveysasemilta.

Reijo kokoontui asuntoonsa yhdessä 75-vuotiaan ystävänsä kanssa. Molemmat alkoivat soittaa terveyspalveluiden numeroon heti kello 12 alkaen.

Ystävän puhelin hyytyi noin parin tunnin jälkeen. Reijo ehti soittaa ilmoitettuun numeroon nelisenkymmentä kertaa. Lopulta puoli kuuden aikaan hän sai yhteyden terveydenhoitajaan.

– Minä en 72-vuotiaana voinut aikaa varata, mutta 75-vuotiaalle ystävälleni rokotusaika järjestyi, Reijo kertoo.

Reijo oli ehtinyt käyttää puhelintaan sen verran, että oli sittemmin yhteydessä puhelinoperaattoriinsa siitä, tuleeko soitoista miten tukeva lisäys puhelinlaskuun. Operaattori oli lohduttanut, että ei tule.

Tampereen kaupungin hoitotyön päällikkö Birgit Aikio kertoo, ettei Reijon kokemus ei ollut ainoa mainitun päivän osalta.

– Jos meillä tavallisena päivänä kirjataan 10 000 soittoyritystä, niin tällä kertaa soittoyrityksiä tuli yhteensä 26 000. Kun puhutaan 75–79-vuotiaista tamperelaisista, niin se ikäluokka on 9 000 tamperelaista. Se varmasti lisäsi ruuhkaisuutta entisestään, että tämänikäisen rokotettavan kanssa voi tulla rokotteelle lähiomainen, joka on täyttänyt 70 vuotta ja jonka oli varattava aika puhelimitse, Aikio kuvailee.

– Pahoittelen ruuhkautumista. Teemme töitä, että tämä kokonaisuutena onnistuu paremmin. Systeemiä kehitetään koko ajan, hän jatkaa.

Kehittämisellä hän tarkoittaa muun muassa sitä, että kaupunki on lisännyt asiakaspalvelijoiden määrää ruuhkahuippuja helpottamaan.

– Neuvonnassa on 20 sairaanhoitajaa ja koronatyöhön on lisätty nyt kahdeksan työntekijää. Lisää rekrytoidaan koko ajan.

Siitäkin hän on tyytyväinen, että ihmiset ovat asioineet sähköisen ajanvarauksen kautta.

– Sähköisesti rokotusaikansa varanneita on ollut kaksi kertaa enemmän kuin puhelinaikoja, Aikio sanoo tyytyväisenä.

Jonottamisesta hänellä on tuore esimerkki, joka kertoo onnistumisesta.

– Keskiviikkoaamuna kun katsoin tilannetta, niin silloin rokotusaikaa jonotti yksi henkilö.

Reijo oli tietysti tyytyväinen siihen, että oli sitkeällä soittelulla ja jonottamisella onnistunut varaamaan ajan ystävälleen.

Samassa yhteydessä häntä oli rokotusten suhteen jäänyt kuitenkin askarruttamaan se, millaisella suunnitelmalla 69–74-vuotiaita tamperelaisia ollaan rokottamassa, ja miksi osa rokotuksista on Ratinassa ja osa terveyskeskuksissa.

– Rokote on eri. AstraZenecan rokote on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille, Modernan rokotetta annetaan ensisijaisesti 70 vuotta täyttäneille. Ratinassa rokotetaan ikäihmisiä ja terveysasemilla riskiryhmiä, Aikio kuvailee käytäntöä.

Mainitun ikäluokan (70–74-vuotiaat) rokotukset alkavat Tampereella maanantaista alkaen. Ensimmäisenä vuorossa ovat vuonna 1947 syntyneet, jotka voivat varata aikaansa maanantaista kello 12 alkaen.

Vuonna 1948 syntyneiden soittoaika alkaa keskiviikkona kello 12.