Myynti: Poikkeusaika siirsi osan tamperelaisyritysten huutokauppatoiminnasta internetiin jopa pysyvästi, kertovat täkäläiset meklarit.
Koronavuosi on lisännyt huutokauppojen suosiota Tampereella. Koivistonkylässä sijaitsevan Huutokauppa Ekmanin meklari Martti Ekman sanoo, että varsinkin hyvälaatuiset tuotteet, design ja militaria ovat menneet kaupaksi aiempaa enemmän.
Esimerkiksi joulukuussa 2020 Ekmanilla kaupattiin jääkärikapteeni Woldemar Wisan mitaleita ja miekkoja tuhansilla euroilla.
– Moni on löytänyt huutokaupan nyt, kun rahaa ei ole voinut käyttää matkustamiseen. Myös designtuotteet ovat menneet aiempaa suuremmalla volyymilla, Ekman kertoo.
Designin lisäksi myyntiin ovat löytäneet myös kirjat ja postimerkit.
– Ennakoin, että kirjojen arvostus on lähivuosina nousussa samaan tapaan kuin lp-levyjenkin viime vuosien aikana, Ekman luonnehtii.
Koronavuosi on myös muuttanut joidenkin huutokauppojen toimintamallia pysyvästi. Huutokauppahuone Aleksin yrittäjä, meklari Sami Taustila sanoo että yritys keskittyy jatkossa pelkästään internetin kautta toteutettaviin huutokauppoihin.
– Nettihomman kehitystä osattiin tietysti odottaa, mutta sen lopullinen suosio tuli vähän yllätyksenäkin. Aleksi teki viime vuonna parasta tulosta kuin koskaan aikaisemmin, Taustila kuvailee.
Internet-huutokauppa ei tekniikan kehittymisen myötä juuri eroa paikan päällä-huutokaupastakaan. Myös verkon välityksellä voi nähdä kotisohvaltaan meklarin eli Taustilan, joka ohjaa huutokauppaa tuttuun tapaan.
– Verkkohuutokaupan suosio on näkynyt ainakin siten, että yhä nuoremmat ottavat osaa. Kiinnostuneiden keski-ikä on laaja, 25 vuodesta 85 ikävuoteen, nuoriso on ollut nyt hyvin mukana, Taustila kuvailee.
Tampereen Huutokauppakamari Annmari´sin toimitusjohtaja Jukka Takala vahvistaa kollegoidensa havainnot viime vuodesta. Designtavara tekee hyvin kauppansa ja harrastuneisuus huutokauppoja kohtaan on kasvanut siitä syystä, ettei matkustaminen ole ollut poikkeusolosuhteissa mahdollista.
– Kaikenlainen huutokauppa sopii korona-aikaan. On ollut rajallisesti sitäkin versiota, että otetaan itse osaa ja sitten verkkohuutokauppaa. Verkossa toteuttavien huutokauppojen suosio on meilläkin kasvanut aiempaan verrattuna merkittävästi, Takala kertoo.
Annmari´ sissa on myynnissä järjestään designtuotteita. Takala arvioi, että tuotteiden keskihinta asettuu tällaisessa kaupanteossa keskimäärin noin 10 000 euroon.
– Asiakkaiden joukossa on suuria, ulkomaalaisia designtavaraan erikoistuneita liikkeitä. Meklarointikielinähän meillä on ollut tästä johtuen pidemmän aikaa myös englanti ja ranska, hän kuvailee käytäntöjä..