Särkänniemen alueen asemakaavaehdotus on tulossa nähtäville 11. maaliskuuta. Yhdyskuntalautakunta päätti asiasta äänin 7–6. Äänestys koski asian palauttamista uuteen valmisteluun.
Ennen nähtäville asettamista asemakaavamääräyksiä tarkistetaan maanalaisen pysäköintilaitoksen osalta siten, että pysäköintipaikkojen riittävyydestä voidaan varmistua myös asemakaavan vaiheittaisessa toteuttamisessa.
Noin 42,7 hehtaarin kaava-alue rajautuu Näsijärveen, lännessä Sahanteränkatuun ja Onkiniemeen, etelässä rata-alueeseen sekä idässä Ranta-Tampellan asuinalueeseen. Suunnittelualueella on Särkänniemen huvipuisto, Sara Hildenin taidemuseo ja Onkiniemen entiset trikootehtaan kiinteistöt. Alueella on myös Mustalahden ja Kortelahden satama sekä Tammerkosken yläjuoksulla Pajasaaressa oleva Birger Federleyn suunnittelema purjehdusseuran paviljonki. Suunnittelualueen halki kulkee Paasikivenkatu.
Alueella olevat maakunnallisesti ja paikallisesti arvokkaat teollisuushistoriaan, vapaa-ajantoimintoihin, kulttuuripalveluihin ja vesiliikenteen historiaan liittyvät kulttuuriympäristöt ja -rakennukset sekä alueella olevat maanpäälliset ja vedenalaiset muinaisjäännökset suojellaan. Kaavassa turvataan arvokkaat luonto- ja kulttuuriympäristöarvot ja ohjataan uudisrakentamisen ja -käytön sovittamista arvokkaaseen ympäristöön.
Asemakaavalla mahdollistetaan Onkiniemen entisen tehdasalueen kehittäminen ja käyttötarkoituksen muutos keskustatoimintojen alueeksi. Entisen trikootehtaan tontille voi tulla kulttuuriympäristöön soveltuvaa liike-, palvelu-, tuotanto- ja harrastustoimintaa palvelevaa yksityistä tai julkista tilaa, ympäristöön soveltuvaa muuta työpaikkatoimintaa tai asuntoja.
Trikootehdas on suojeltu, mutta sitä voidaan kehittää kahdella lisäkerroksella, enintään kuuden kerroksen korkeuteen. Korotukset tulee tehdä laadukkaasti ja ympäristöön sovittaen.
Aluetta täydennysrakennetaan noin 34 000 kerrosneliömetriä, mikä tuo Onkiniemen alueelle noin 760 uutta asukasta. Uudet asuinrakennukset sijoittuvat entisen trikootehtaan läheisyyteen. Asuinkortteleihin voi rakentaa myös liike-, toimisto-, työ- ja palvelutiloja. Paasikivenkadun ja Onkiniemenkadun kulmassa suurin kerrosluku on kahdeksan, ja asunnot madaltuvat kohti luodetta viiteen kerrokseen. Paasikivenkadun puolelle tulee maantasokerrokseen muodostaa sisään vedetty arkadi.
Trikootehtaan ja asuintalojen piha-alueesta on tulossa yhteiskäyttöalue ja alueelle tulee laatia yhtenäinen pihasuunnitelma. Asuinrakennusten alle on tulossa pysäköintilaitos.
Särkänniemen huvipuistoalue laajentuu pysäköintialueelle. Korttelirakennetta, katujärjestelyjä ja käyttötarkoitusmerkintöjä on uudistettu.
Kortelahden pohjukkaan on tulossa tilaa muun muassa Järvikeskukselle, hotellille ja monitoimiareenalle sekä kylpylälle, kaavamerkinnällä huvi-ja viihdepalvelujen ja liikerakennusten korttelialue uimahallia sekä hotelli-ja liiketoimintoja varten.
Rakennusoikeus on 14 500 kerrosneliömetriä hotellia varten sekä 4000 kylpylää ja järviluontokeskusta varten eli yhteensä 18 500. Hotellin suurin sallittu kerrosluku on 19 ja kylpylän kaksi. Enintään kolmikerroksisen monitoimiareenan rakennusoikeus on 6000 kerrosneliömetriä, ja sen alle voidaan rakentaa kahteen kerrokseen pysäköintitilaa.
Asemakaava-alueen kokonaiskerrosala on noin 110 000 kerrosneliömetriä, josta uutta rakennusoikeutta on noin 72 000 kerrosneliömetriä.
Sara Hildenin taidemuseon tontin rakennusoikeutta on täsmennetty. Rakennuksen laajentaminen on mahdollista. Varsinainen museorakennus on suojeltu, samoin sen rantasauna. Kortteliin voi sijoittaa keskustatoimintoja.
Asemakaavassa on uuden kevyen liikenteen sillan eli Särkänsillan paikka Kortelahden yli. Kaavan tavoitteena on myös Mustalahden satama-alueen toiminnallinen kehittäminen ja liikennöinnin sekä monipuolisten ja ympärivuotisten satamapalvelujen mahdollistaminen. Satama-alueen kehittämiseen tarvitaan jatkosuunnittelua.
Mustalahdentori toteutetaan ympäristöön sovittaen. Makasiinirakennus on suojeltu, ja yksikerroksiselle 1 400 neliömetrin lisärakennukselle sekä polttoaineen jakeluasemalle on varattu tilaa. Vesiliikenneselvitystä on päivitetty ja tarkistettu satama-alueen määräyksiä.
Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä on kehitetty myös Paasikivenkadun muutoksen myötä. Katu muuttuu maantiemäisestä väylästä keskustamaiseksi kaduksi.
Alueelle rakennettavien pysäköintilaitosten lisäksi on tarkoitus käyttää nykyisiä ja tulevaisuudessa rakennettavia pysäköintilaitoksia keskustan alueella. Ranta-Tampellan länsireunan osalta asemakaavamerkinnät on ajanmukaistettu.
Sepänkadun raitiotiepysäkiltä on pyritty löytämään turvalliset ja sujuvat reitit huvipuistoalueelle. Kaava ei ota kantaa liityntäpysäköinnin järjestämiseen, mutta jatkossa voidaan tutkia liityntäpysäköinnin järjestämistä ja kuljetusta sieltä huvipuistoalueelle. Kaava-alueella on mahdollistettu linja-autojen jättö ja noutopysäkit.
Raideliikenteen laajenemiseen varaudutaan, mutta junarataan liittyvät tilavaraukset ja liikennöinti tutkitaan tarkemmin omana kaavanaan.
Asemakaava pohjautuu Särkänniemen yleissuunnitelmaan, joka on hyväksytty vuonna 2016 kaupunginhallituksessa.
Särkänniemen alueen omistaa Tampereen kaupunki. Asemakaava tehdään kaupungin kiinteistötoimen ja Tampereen Särkänniemi Oy:n aloitteesta. Kaava-aluetta laajennettiin Ranta-Tampellan länsireunaan, jotta alueen asemakaava saadaan ajantasaiseksi.
Asemakaavaehdotus tulee nähtävillä olon, palautteen ja sen käsittelyn jälkeen vielä yhdyskuntalautakunnan päätettäväksi sekä sopimusten teon jälkeen kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsittelyyn.