Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ilves ja Tappara siirsivät käytäväpuheet internetiin – "Kun katsomot sulkeutuivat, aloimme miettiä että mitä..."

Poikkeusajat ovat vaatineet uudenlaisia toimenpiteitä ja tuotteita myös tamperelaisilta jääkiekkoseuroilta. Kun halliin ei pääse tavalliseen tapaan, käytäväspekulaatioille on tarvinnut miettiä uudenlainen alusta.

Tapparan uusi tuote on nimeltään KirvesLive, jonka kautta tehdään ottelulähetyksiä toteutuksilla, joista on pyritty tekemään niin korkealaatuisia kuin vain mahdollista. Yhden lähetyksen eteen tehdään kaksi työpäivää.

– Kun katsomot sulkeutuivat, aloimme miettiä että mitä voisimme tarjota faneille. Ensiksi KirvesLive suunnattiin vain tietylle, suljetulle porukalle, mutta sitten nälkä alkoi kasvaa syödessä. Tuli mainosmyyntiä ja lopulta avoin konsepti, kertoo sanoo Tamhockeyn kehityspäällikkö Aki Hautamäki.

Viiden viime lähetyksen katsojakeskiarvo on ollut 5 360.

– Alamme olla nyt Hakametsän katsojakeskiarvossa. Tässä on tulossa paikallispeli ja muuta mielenkiintoista, joten tuo lukema tulee vielä nousemaan, Hautamäki sanoo tyytyväisenä.

Katsojat ovat voineet seurata striimistä esimerkiksi henkilökuvia pelaajista sekä analyyseja. Asiantuntijavieraat ovat tamperelaisittain raskasta kiekkosarjaa: lähetyksissä on nähty mukana niin Tuukka Mäntylä kuin Ville Nieminenkin.

Sitten nälkä alkoi kasvaa syödessä.

– Lähetys kerää helposti ylitse Hakametsän kapasiteetin. Yksittäistä lähetystä saattaa seurata yli 10 000 katsojaa. Tuote on hyvässä kasvussa, Hautamäki sanoo.

Ilves on yrittänyt vastata poikkeusajan haasteisiin paitsi lisäämällä sisältöjä verkossa, myös parantamalla fanituotteiden tarjontaa ja saatavuutta.

– Hakametsästä tutut juontajamme Sara Perttunen ja Ekku Lagerstam johdattivat loppuvuodesta Ilves PreGame -studion kotikatsomoihin. Yhteistyökumppaneita varten tuotiin Hakametsään tv-lähetyksissä näkyvät katsomokankaat sekä lisäsimme kotiotteluidemme tv-lähetyksiin tukijoidemme näkyvyyttä mainonnan avulla, kuvailee Ilveksen kehitys- ja asiakkuuspäällikkö Mikko Mattila.

Fanituotteiden näkyvyys on ollut toinen keskeinen muuttuja.

– Tuotteita on pyritty tuomaan esille paremmin niin myymälässä kuin verkkokaupassakin, Mattila sanoo.

Olennaista on tuoda lisäarvoa vaikeina aikoina.

– Kaikki mitä pystytään tarjoamaan mielekkäästi ylimääräistä, pyritään tarjoamaan, Ilveksen urheilujohtaja Timo Koskela sanoo.

– Olemme halunneet tuoda knoppitietoa ja syventävää aineistoa tuttuun ottelutapahtumaan. Palaute on ollut pelkästään hyvää, Hautamäki sanoo.