Nyt on selvitetty: Joukkoliikenteen koronariski on pieni, jos turvaohjeita noudatetaan

Nysse on säilyttänyt suosionsa matkustusmuotona myös korona-aikana. Teemu Nurmi
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Koronaviruksen mukanaan tuomat poikkeustoimenpiteet Nyssen liikenteessä ovat kestäneet kohta vuoden ja jatkuvat toistaiseksi. Poikkeuksellisen vuoden aikana yhteistyö matkustajien kanssa on sujunut kiitettävästi, kuvailee Nysse tiedotteessaan.

Nyssen matkustajamäärä on tällä hetkellä noin 60 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen tasoon. Tämä tarkoittaa sitä, että busseissa on pääsääntöisesti hyvin tilaa ja turvavälien pitäminen muihin matkustajiin onnistuu etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos mahdollista, omaa matkustamistaan kannattaa pyrkiä siirtämään muihin ajankohtiin.

– Vuorojen täyttöastetta seurataan jatkuvasti, ja ruuhkaisimpiin vuoroihin on myös lisätty liikennettä. Noudatamme kulloinkin voimassa olevia viranomaisohjeita, tiedotteessa kerrotaan.

Nyssen ohjeistuksen mukaan yli 12-vuotiaan matkustajan on käytettävä maskia, jos hänellä ei ole terveydellistä estettä sen käyttöön. Ohjetta on noudatettu kiitettävästi: matkustajista valtaosa käyttää nyt kasvomaskia. Myös kuljettajat käyttävät maskia mahdollisuuksien mukaan, liikenneturvallisuus huomioiden.

Maskien käyttö, hyvä käsihygienia ja turvavälien pitäminen ovat turvallisen matkustuksen kulmakiviä, joilla jokainen voi pienentää mahdollista tartuntariskiä.

Tästä kertoo myös VTT:n tekemä selvitys, jonka mukaan joukkoliikenteen tartuntariski on hyvin pieni, jos joukkoliikenteessä noudatetaan annettuja turvaohjeita.

Tutkimuksen mukaan myös ilman vaihtumisella liikennevälineessä on merkitystä sille, miten paljon hiukkasia on ilmassa. Joukkoliikenteessä helposti toteutettava keino ilman vaihtumiseen on ovien avaaminen pysäkillä. Nysse on ohjeistanut kuljettajia avaamaan kaikki ovet aina kun pysäkille pysähdytään.

Korona-aikana Nyssen matkustajilta on toivottu käteismaksujen vähentämistä ja lippujen maksamista ensisijaisesti joko mobiilisovelluksella tai matkakortilla. Tämä on toteutunut, sillä vuoden aikana mobiilimaksamisen suosio on kasvanut merkittävästi: tammikuussa 2021 kertalipuista myytiin mobiilissa jo 69 prosenttia kun vielä vuosi sitten vastaava luku oli 40 prosenttia.

Nyssen asiakaspalvelupisteessä koronatoimenpiteet näkyvät muun muassa siten, että asiakkaiden kulkua ohjataan lattiatarroilla ja käsidesiä on tarjolla useassa paikassa.

– Lämmin kiitos matkustajillemme turvaohjeiden noudattamisesta. Pyrimme jatkossakin hyvässä yhteistyössä asiakkaiden kanssa tarjoamaan turvallista ja luotettavaa joukkoliikennettä, sanoo Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Uutista päivitetty 4.3. kello 12.34: Muokattu otsikkoa. Kyseessä on Nyssen, ei TKL:n toiminnasta.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut