16-vuotias tamperelainen Luka Nurmi ajaa tulevana kesänä Ferraria – "Merkki on tietysti legendaarinen"

Tamperelainen Luka Nurmi pääsee kuluvan vuoden aikana Ferrarin ohjaksiin. Antti Miettinen
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Kuvittele seuraavanlainen asetelma: olet 16-vuotias, edessäsi avautuu suora baana kiihdyttää kulkupeli niin kovaan vauhtiin kuin vain mahdollista. Hetken kuluttua katsot nopeusmittaria. Se näyttää 280 kilometrin tuntivauhtia.

Mopoautosta ei ole kyse, vaan isossa kuvassa tamperelaisen Luka Nurmen arjesta. Rata-autoilun huipulle tähtäävä nuorukainen on nyt solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tallin autolla Euroopan-mestaruussarjaa. Kisakäytössä Nurmella on Ferrarin 488-mallin auto.

– Merkki on tietysti legendaarinen. Kun tallin puvun pukee päälle, kyllä se jo pelkästään nostaa fiilistä.

Nurmi aloitti kilpa-autoilun 5-vuotiaana. Homma alkoi sujua kartingissä siinä määrin mukavasti, että totisempaa touhua lajista tuli jo parin vuoden kuluttua tästä hetkestä.

Siitä ura on kehittynyt lupaavasti. Ennen Ferrarin ratissa alkavaa tulevaa kisakautta Nurmi ajoi kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja ja kaudesta 2019 alkaen myös Porschen tehdassarjaa. Ensimmäisellä Porsche-kaudellaan Nurmi saavutti Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan pronssia, ja viime vuonna hän voitti sarjan mestaruuden.

– Kaikessa pitää kehittyä vielä paremmaksi. Päätavoitteenani on tällä hetkellä ammattilaisuus ja yksittäisistä kilpailuista Le Mansin 24 tunnin ajon voitto, Nurmi kuvailee.

Isoilla autoilla ajaminen vaatii paljon myös fysiikalta.

– Niin lihaskuntoa kuin hapenottokykyäkin pitää harjoitella. Mikäli kilpailun aikana hengästyy, siitä on tyypillisesti seurauksina pieniä ajovirheitä jotka voivat ratkaista kokonaisen kilpailun, Nurmi huomauttaa.

Sponsoriverkonkin tulee olla kunnossa. Nurmi ei halua puhua tarkoista summista, mutta kertoo sen verran että yhden kauden budjettiin pitää varata kuusinumeroinen summa.

– Asetelmassa pitää muistaa se, että myös tukijan tulee saada yhteistyöstä jotain.

Palataan jutun alkuun. Miltä käytännössä tuntuu ajaa 280 kilometrin tuntivauhdissa pitkää suoraa?

– Se oli Kymiringillä täällä Suomessa... kyllähän se tuntuu. Jännityksen pystyy aistimaan kropasta, Nurmi kuvailee.

Luka Nurmi

Vuonna 2004 Tampereella syntynyt kilpa-autoilija.

Edustaa tanskalaista Formula Racing -tallia. Ajaa sarjassa Ferrari 488 Challenge-sarjan kilpa-autoa.

On toinen suomalainen, joka on kilpaillut samassa sarjassa. Nurmen edeltäjä Toni Vilander voitti sarjan mestaruuden vuonna 2014.

Nurmi on huhtikuussa alkavan sarjan nuorin kilpakuljettaja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut