Sensuurista Popedaan – tamperelaiset kulttuuriveteraanit kokosivat yhden version täkäläisen rockin sukupuusta

Musiikki: Kyseessä on yleiskuva siitä keitä mukana pyöri ja karkea lista levyistä joita tehtiin, kertoo Jukka Junttila.

Ei tiennyt Martti Syrjä vielä vuonna 1976 laulavansa neljäkymmentä vuotta myöhemmin täydelle Ratinan stadionille. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tiesitkö, että Costello Hautamäki tuli mukaan vasta Popeda-yhtyeen neljänteen versioon? Tai että Eppu Normaali-yhtyeen neljäs versio on se, minkä siitä nykyisin yleisesti tunnemme.

Nämä ja monia muitakin asioita selviää tamperelaisen uuden aallon rockista kootusta sukupuusta, jonka koonnista on vastannut pääosin omaa pienlevykustannustoimintaansa vuosien ajan toteuttanut Jukka Junttila. Apuna työssä on ollut nippu aikakauden tamperelaisia soittajia ja musiikkivaikuttajia, ja sukupuu alkaa kutakuinkin vuodesta 1976.

Sukupuun löydät tästä linkistä.

Kyseisenä vuonna esimerkiksi mainittu Eppu Normaali ja Kollaa Kestää soittivat ensimmäiset yhteiset sointunsa.

– Samaan aikaan kun aloin tehdä kouvolalaisen rockin sukupuuta aloitin myös saman urakan Tampereen osalta. Se rajautui pikaisesti punkin ja uuden aallon ensimmäisen aallon bändeihin. Joskus myöhemmin tulevat varmaankin Tampereen 1980-luvun HC-scene ja 1970-luvun manserock, Junttila taustoittaa asiaa.

Täkäläiset soittajat ovat olleet mukana monissa tamperelaisissa bändeissä. Yhtenä esimerkkinä voi mainita Mikko Nevalaisen, joka tuli ensin tutuksi Kollaa Kestää-yhtyeen tunnetuimman kokoonpanon basistina.

Sittemmin miehen ura jatkui Eppu Normaalin riveissä 1980-luvun hurjina vuosina Nevalaisen korvasi sittemmin Sami Ruusukallio, joka on edelleen ryhmässä mukana.

Sukupuu pyrkii seuraamaan ennen kaikkea vuosien 1976–1979 aikana aloittaneiden bändien ja näiden jäsenten vaiheita. 1980-luvun puolella olevia bändejä on mukana vain siinä tapauksessa, jos niillä on kytkentöjä noihin aiempiin.

– Sukupuu on jälleen kerran yleiskuva siitä keitä mukana pyöri ja karkea lista levyistä joita tehtiin, Junttila kertoo.

Sukupuusta voi päätellä ainakin sen, että tietty musiikillisen herännäisyyden taso oli 1970-luvun puolessavälissä Tampereellakin rajua luokkaa.

– Kaupungissa oli jo valmiiksi paljon rockbändejä, jotka näyttivät tietä. Ne myös osoittivat osaltaan sen, että rockia kannattaa tehdä nimenomaan suomeksi.

Samoihin aikoihin omaa yritystoimintaansa aloitteli myös muuan Kari ”Epe” Helenius, tarkalleen ottaen vuonna 1977. Poko Recordsin ensimmäisten kiinnitysten joukkoon kuuluivat muun muassa Popeda ja Eppu Normaali.

– Se tarkoitti osaltaan sitä, että usealle bändille tie levyttämään oli suhteellisen helppo, Junttila kuvailee.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut