16-vuotias tamperelainen Ferrarin rattiin, löi testeissä muut sekuntitolkulla – "Olen luonnollisesti enemmän kuin ylpeä..."

16-vuotias Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja. Antti Miettinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tamperelainen Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa.

Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi saa kisakäyttöönsä Ferrari 488 Challenge -auton sekä Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut.

Sarja sisältää seitsemän osakilpailua, joihin Nurmi osallistuu tehdastallin kalustolla. Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja ja AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski.

Toni Vilander voitti tallille FIA WEC-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 2014.

16-vuotias Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin Ferrari 488 Challenge Evo -autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Antti Miettinen

Nurmi saavutti paikan Ferrarin tehdastallissa osallistuttuaan AF Corsen Italian Cremonassa järjestämiin testeihin marraskuussa ja päihittämällä muut testikuljettajat lähes 2 sekunnin erolla.

Nuorelle tamperelaiselle tarjottiin alkutalven muiden menestyksekkäiden testien jälkeen mahdollisuutta osallistua myös Porschen Saksan Carrera Cup -junior-ohjelmaan sekä Lamborghinin vastaavaan nuorisokoulutukseen. Sopimuskumppaniksi valikoitui italialainen AF Corse, jonka kautta Ferrari sitoutuu Nurmen kisakausiin tehdastiimin auton lisäksi myös taloudellisella tuella.

Ennen Ferrarin ratissa alkavaa tulevaa kisakautta on Nurmi ajanut kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja ja kaudesta 2019 alkaen myös Porschen tehdassarjaa. Ensimmäisellä Porsche-kaudellaan Nurmi saavutti Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan pronssia ja kaudella 2020 hän voitti sarjan mestaruuden.

– Olen luonnollisesti enemmän kuin ylpeä tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta. AF Corse -tallin kautta meillä on suora yhteys autourheilumaailman suurimpaan ja legendaarisimpaan toimijaan. Onnistuminen tässä merkkisarjassa voi avata nopean reitin GT-luokan ammattilaisuuteen. Useimpien autourheilijoiden unelmana on ajaa joskus Ferrarilla ja minulla se toteutui jo nyt, kertoo Nurmi tiedotteessa.

– Sopimuksen tekoon vaikutti myös se, että saan Maranellosta yhden auton kisoihin ja Ferrarin Suomen edustajalta Luxury Collectionilta toisen kisa-auton Suomessa käytettäväksi. Sen kanssa pystyn paitsi harjoittelemaan Suomessa, myös tekemään yhteistyökumppanien kanssa ratapäiviä kotimaassa. Koronarajoitukset haittaavat varmasti matkustamista vielä alkavan kauden ajan, joten mahdollisuus ajaa kisa-autoa Suomessa on suuri etu.

Luka Nurmi on tehnyt superautojen maahantuojan Luxury Collectionin kanssa yhteistyötä jo 14-vuotiaasta saakka.

Ferrari Challenge Europe -sarja alkaa Italian Monzassa 10. huhtikuuta. Sarjassa ajetaan seitsemän kisaa ja radat ovat Monzan lisäksi Itävallan Spielberg, Tsekin Brno, Espanjan Valencia, Saksan Nürburgring, Belgian SPA-Francorchamps ja Italian Mugello. Sarjaan osallistuu 50 kuljettajaa. Luka Nurmi on sarjan historian nuorin kuljettaja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut