Näin kävi suhdannekestävälle mustalle koronavuonna – Kuuma kärsi, vakuumi kasvoi ja tulevaisuudessa mörkö voi olla euroherkku

Talous: Tamperelaisen perinneruuan myynti laski koronavuonna yli 5 prosentilla. Kylmäkaapin muovivakuumi kävi kaupaksi, mutta kuumaa haki tiskistä harvempi. Tulevaisuudessa musta halutaan viedä eurooppalaiseksi herkuksi.

Muovissa oleva vakuumimusta kävi hyvin kaupaksi korona-aikana. Myös mustamakkaran suurin myynnin kasvupotentiaali on siinä, uskoo Tapolan toimitusjohtaja Kristian Tapola. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tamperelainen perinneherkku mustamakkara ei ole täysin koronankestävä tuote.

Normaalisti poikkeuksellisen vakaasta ja suhdanteista riippumattomasta myynnistä tunnetun mustan myynti putosi koronavuonna 2020 noin 5,5 prosentilla.

– Pudotus tuli ennen kaikkea horeca-kaupasta, kun hotelleja ja henkilöstöravintoloita suljettiin viime kevään aikana. Myös kuuman mustan myynti palvelutiskeissä kärsi, kun palvelutiskejä oli keväällä pois käytöstä ja ihmiset asioivat harvemmin kaupoissa, taustoittaa Tapolan toimitusjohtaja Kristian Tapola.

Kuluttajille suunnattujen kaupan hyllyssä myytävien vakuumipakkausten myynnin kasvu tasoitti selvästi muiden myyntikanavien laskua.

Mustamakkaran myynnistä kolmannes tulee tukkuihin, hotelleihin ja ravintoloihin myytävistä viiden kilon vakuumipakkauksista, kolmannes kuluttajille myytävistä noin puolen kilon tyhjiöpakkauksista ja kolmannes kuuman mustan myynnistä lähinnä kauppojen palvelutiskissä ja toreilla.

Yhä enemmän makkarataloksi muuttuneen Tapolan myynnistä mustamakkara tuo tällä hetkellä noin 40 prosenttia. Viime vuoden liikevaihto päätyi 9,5 miljoonaan euroon.

Meillä ei ole paniikkia, kun myynnin putoamiselle on nyt tiedossa selvä syy.

Ennen koronavuotta mustamakkaran myynti Tapolassa on jo pitkään pysynyt tasaisena miljoonan kilon tienoilla. Viime vuosina määrä on ollut pienessä kasvussa.

– Meillä ei ole paniikkia, kun myynnin putoamiselle on nyt tiedossa selvä syy, korostaa Tapola.

Kristian Tapolan mukaan viime vuosien mustamakkaran tasainen myynti kertoo siitä, että ruokavaliotietoisuus ja lihan karttaminen ei ole iskenyt siansuoleen tehtyyn muun muassa sianlihaa, kamaraa ja sianveriproteiinia sisältävään perinneruokaan.

– Mustamakkarahan on voimaruokaa. Veressä on paljon rautaa, ruisrouheessa kuituja ja muihin makkaroihin verrattuna rasvaa on vähän, muistuttaa Tapola.

Jatkossa suurin kasvupotentiaali on Tapolan mukaan Hangosta Utsjoelle kauppojen kylmähyllyihin leviävissä tyhjiöpakkauksissa. Tosin tamperelaisherkun myyntialueen ei tarvitse tulevaisuudessa jäädä Suomen rajojen sisään.

Tapolan mukaan keskusteluja viennin avaamisesta on käyty. Toimitusjohtaja muistuttaa, että ajatus mustan myymisestä Euroopassa ei ole välttämättä niin eksoottinen kuin ensin kuulostaa.

– Verimakkaroita syödään ympäri maailman, muun muassa Saksassa, Ranskassa, Portugalissa ja useissa Aasian maissa. Viennissä kärki ja erottautumistekijä olisi pohjoismainen ruis, pohtii Tapola.

Tyhjiöpakkauksia menee jo tällä hetkellä Lidlin välityksellä Ruotsiin. Takavuosikymmeninä Tapolassa oli virityksiä Neuvostoliiton suuntaan.

– Pohjatyötä tehdään koko ajan ja muutaman vuoden päästä voisi olla sopiva aika koeponnistaa vientiä. Pitäisi löytyä kanava, jota pitkin vientiä voitaisiin ensin kokeilla pienemmässä mittakaavassa.

Tapolassa mustamakkaraa on myyty yhtiön perustamisesta eli vuodesta 1953 lähtien.

Tuotekehittely

Mustamakkarakaalikääryle?

Mustamakkara on perinneruoka, mutta tuotekehittely jatkuu edelleen.

Mustanmakkaran kaupallisen historian ylivoimaisesti suurin lanseeraus gluteeniton mustamakkara on toimitusjohtaja Kristian Tapolan mukaan onnistunut hyvin. Gluteeniton versio tuli myyntiin vakuumipakkauksiin vajaat kaksi vuotta sitten.

– Gluteenittoman mustan myynti on tällä hetkellä noin 3 prosenttia kokonaisuudesta.

Viimeisen vuosikymmenen uutuuksista Tapolan omaa mustamakkaralihapiirakkaa ei ole tällä hetkellä tuotannossa. Sen sijaan kaalikääryleen sisällä mustamakkararouhetta saatetaan maistaa. Uutuutta on kehitetty yhteistyössä Suomen suurimman kaalikääryleiden valmistajan Vaissin kanssa.

Kristian Tapolan mukaan tuotekehittelyä tehdään ennakkoluulottomasti, mutta perustuotetta kunnioittaen.

– Kaikenlaista on testattu. On laitettu puolukkaa suoraan massaan. Aurajuustokin toimii hyvin mustan kanssa. Chiliä on kokeiltu.

Verta sisältävistä tuotteista Tapolan tuotannossa ovat yhä veripalttu ja grillimakkaran muotoinen Pikku musta sekä ryynimakkarat.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut