Vanhanaikainen lumitalvi kuumensi tamperelaisten tunteet – "Välillä yhteydenottaja haistattelee ihan suoraan..."

Lumi: Kunnossapitopomo toivoo kaupunkilaisilta malttia.

Lunta on riittänyt tänä talvena Tampereella huomattavasti viime vuotta enemmän. Kuljetus Poussan ja Maanrakennus Mikko Sallisen miehet tekivät urakkaa torstaina aamupäivällä Kalevan kirkon edustalla. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Jos lumi on tullessaan yleensä yllättänyt autoilijat, se on yllättänyt myös tamperelaiset. Viime vuoteen verrattuna lumen määrä on ollut siinä määrin suurempi, että se on näkynyt merkittävästi kunnossapitopalveluiden päivittäistoiminnassa.

– Eräs työnjohtaja kertoi, että viimeisen kahden viikon aikana on tullut 80 palautettakin päivässä. Tämä on koskenut pelkästään Tampereen keskustaseutua. Kyse on ollut pitkälti siitä, että on lumikasoja, joista ihmisillä on erilaisia käsityksiä mihin ne pitäisi aurata, sanoo Tampereen kaupungin kunnossapitopalveluiden yksikön päällikkö Reijo Lahtinen.

– Kyllähän siinä oma hommansa on. Työ täytyy myös etukäteen suunnitella, josta seurauksena ei välttämättä ehdi keskittyä kaikkeen samalla intensiteetillä, hän jatkaa.

Lahtinen ei mitenkään hämmästele sitä, että valtaosa palautteesta liittyy maantieteellisesti nimenomaan Tampereen keskustan alueelle.

– Keskustassa on ahtaat lumitilat ja kiinteistöillä on omat vaikeutensa saada lumet kuljeteltua. Monissa taloyhtiöissä on ahtaat sisäpihat, joten on oma haasteensa saada kaikki hoidettua, Lahtinen sanoo.

Asioiden hoitaminen kiristää joskus vieteriä kansalaisten suunnalla.

– Se on sanottava, että suurin osa palautteesta on asiallista. Toki välillä kyllä yhteydenottaja myös haistattelee ihan suoraan ja pidäkkeettä ja omalla nimelläänkin esittäytyen. Joskus ongelma syntyy siitä, että ei muisteta ilmoittaa paikkaa. Sitten voi olla käynyt niin, että on jätetty palaute järjestelmään väärään paikkaan. Tällaisessa tapauksessa asioihin ei vain pysty reagoimaan, Lahtinen kuvailee.

Keskustan ulkopuoleltakin löytyy haastavia kohteita. Sosiaalisesta mediasta tulee vastaan tapaus, jossa talvipyöräilijä ihmetteli kuvien kera Nekalan ja Kaukajärven välisen työmatkan haastavuutta.

Lahtinen tunnistaa esimerkin jo tästä kuvailusta.

– Esimerkiksi Kuoppamäentie on hyvä esimerkki tietysti siitä että on leveä katu, joka aurataan lumen aikana. Siinä tulee se ongelma, että tulee sellainen auravalli josta tulee niin korkea, että sitä pitää alkaa kauhomalla tai linkoamalla siirtämään. Se on jo sen verran hitaampaa touhua, että kestää kauemman kuin auraaminen. Ymmärrän tietysti hyvin, että akuutisti kohdalle sattuessa sellainen tilanne tympäisee.

– Pyöräpuolella on muutamia aktiiveja, jotka helposti pistävät palautteita jos havaitsevat poikkeuksia pyöräväylillä. Infra koittaa parhaansa, jotta ne pysyvät kunnossa.

Lumitalvet ovat erilaisia, mutta siitäkin huolimatta tulevia kuukausia lähdetään suunnittelemaan jo hyvissä ajoin – Lahtisen mukaan jo siinä vaiheessa, kun kesälomat ovat ohitse.

– Se on tiedossa, että lunta tulee ja aina kesälomien jälkeen ruvetaan pohtimaan sitä, miten mennään seuraavana talvena ja asioita suunnitellaan pitkäaikaisesti ajoissa. On pitkän keston suunnitelmia ja keskimatkan suunnitelmia, ja sitten on suunnitelmia joita voidaan toteuttaa muutaman viikon varoitusajalla. Nämä liittyvät tilanteisiin, joissa lunta tulee esimerkiksi paljon ja muutaman päivän aikana.

Olennainen termi kokonaisuuden suunnittelussa on lumitila.

– Puhutaan sellaisesta tilasta, johon saadaan aurattua penkkoja. Seurauksena joko jalkakäytävät tai kevyen liikenteen väylät kaventuvat, tai auravallit nousevat niin korkeaksi että joudutaan lunta kauhomaan poiskin jotta risteyksissä näkee kunnolla. Liikenneturvallisuus pitää totta kai ottaa huomioon koko ajan, Lahtinen sanoo.

Näin toimii Tampereen Infra

Kadut hoidetaan kunnossapitoluokituksen mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.

Ajoradat on jaettu liikenteellisen merkityksen perusteella kolmeen ja jalankulun ja pyöräilyn väylät kahteen kunnossapitoluokkaan.

Jos lumisade kestää pitkään, voi käydä niin että asuntokaduille päästään kunnolla vasta päiviä lumisateen loppumisen jälkeen.

Aurauskalusto joutuu joskus palaamaan takaisin pääkaduille, vaikka kaikkia asuntokatuja ei olisikaan ehditty aurata.

Jalankulun ja pyöräilyn väylät aurataan kunnossapitoluokituksen mukaisessa järjestyksessä. Ajorata aurataan yleensä ensin, jotta aurauksen aikana jalkakäytävälle ja pyörätielle lentänyt lumi saadaan pois.

Kommentoi

Mainos: Pirkanmaan Osuuskauppa

Kuka olet ilman titteliäsi? Ihmisten työpaikan mallit kertovat

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut