Flippaus paransi oppimistuloksia Tampereen yliopistossa: mutta mitä se oikein on? – "Käänteisestä oppimisesta on tullut positiivista palautetta"

Tampereen yliopistossa on saatu hyviä tuloksia flippauksesta. Se tarkoittaa akateemisessa maailmassa käänteistä oppimista. Petteri Mäkinen
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Flippauksella on nuorison sanastossa monia merkityksiä, mutta yksi merkitys on auttanut Tampereen yliopiston opiskelijoita viimeisen puolentoista vuoden aikana. Yliopiston selvityksen mukaan käänteinen opetus paransi oppimistuloksia ja opiskelutaitoja, yksinäisyyden kokemus etäopetuksessa väheni, oppilaitos tiedottaa.

Tampereen yliopistossa on pilotoitu syksystä 2019 lähtien käänteistä opetusta (flipped learning) erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintojaksoilla. Koronapandemian aikana käänteinen opetus on osoittanut toimivuutensa: ryhmätyöskentely, viikoittaiset tapaamiset verkossa ja opettajan säännöllinen tuki ovat kannatelleet opiskelijoita läpi koronakuukausien.

Perinteisen luento-opetuksen sijaan opiskelijat perehtyvät ensin viikoittain itsenäisesti opiskeltavan asian teoriaan, minkä jälkeen opettajan johdolla käydään aihetta pienryhmissä syvällisemmin läpi.

Laajimmin käänteistä opetusta on testattu matematiikan opetuksessa, jonka opiskelijat ovat perinteisesti kokeneet insinöörimatematiikan opinnot teoreettisina ja haastavina ja jossa opiskelijaryhmät ovat olleet suuria.

Lukioon verrattuna yliopisto-opetuksen erilaisuus ja itsenäisyys tulee monelle uudelle opiskelijalle yllätyksenä, eivätkä lukion aikana omaksutut opiskelutaidot useinkaan sellaisinaan sovellu yliopisto-opintoihin.

Hankkeen alusta lähtien on tutkittu käänteisen opetuksen vaikutuksia myös opiskelutaitoihin.

– Ensimmäisen vuoden tutkimustulosten perusteella havaittiin, että käänteinen opetus kehitti opiskelun järjestelmällisyyttä sekä opiskelijoiden halua ja kykyä hallita opiskeltava asia syvällisesti merkittävästi enemmän kuin niin sanottuun perinteiseen opetukseen osallistuneilla opiskelijoilla, kertoo flippauksen tutkimuksesta vastaava professori Petri Nokelainen.

Myös opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ja kokemus siitä, että heidän oma osaamisensa lisääntyy, kehittyivät enemmän käänteiseen opetukseen osallistuneilla opiskelijoilla.

– Käänteinen oppiminen soveltuu hyvin erilaisille aloille, toteaa Tampereen yliopistossa työelämäprofessorina työskentelevä Markku Saarelainen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut