Rautatien alle viritellään miljoonaterminaalia – "Voidaan aloittaa heti, kun rahoitus tulee"

Liikenne: Tamperelainen suurhanke odottaa vielä valtuuston ja valtion hyväksyntää.

Hankekehityspäällikkö Henri Väänänen kertoo, että asematunnelin tilalle tulee uusi matkaterminaali. Riina Haapala

Riina Haapala

Itsenäisyydenkadun alikulku ja Tampereen asematunneli kokevat lähivuosina totaalisen muodonmuutoksen. Niiden tilalle syntyy muutaman vuoden päästä uusi matkaterminaali.

Itsenäisyydenkadun alikulun ja asematunnelin yllä on silta, jonka päällä on rautatie. Rautatiesilta uusitaan osana Tahera-hanketta. Tahera eli Tampereen henkilöratapiha on hanke, jossa Tampereelle rakennetaan muun muassa uusi laituri, uusitaan katokset ja järjestellään uudelleen autolastaus- ja huoltoyhteydet.

Alikulkutunneli on tehty noin 1930-luvulla ja asematunneli on rakennettu 1980-luvun lopulla. Rautatiesillan alapuolella kulkee ratikka ja yläpuolella junat:

– Se on hieno insinöörityön taidonnäyte, kuvailee hankekehityspäällikkö Henri Väänänen kaksien raiteiden välissä olevan rautatiesillan uusimista.

Silta uusitaan pala kerrallaan niin, että rautatieasemalla junat kulkevat koko ajan, mutta osa raiteista on pois käytöstä.

Näkymä Itsenäisyydenkadun alikulusta aseman suuntaan. Havainnekuva / Tampereen kaupunki

Voidaan aloittaa heti, kun rahoitus tulee.

Väänänen kertoo, että satavuotias silta on käyttöikänsä päässä alikulun osalta. Asematunnelin puoli on teknisesti kunnossa, mutta kokonaisuus kannattaa tehdä kerralla.

– Jos meillä ei olisi Tahera-hanketta, ei sitä uusittaisi vielä, Väänänen kertoo.

Uusi matkaterminaali lisää Väänäsen mukaan esteettömyyttä, raikastaa ilmettä ja parantaa turvallisuutta. Matkaterminaalin alue alkaa alikulkutunnelista ja ulottuu aina nykyisiin laitureille nouseviin portaisiin. Nykyisten portaiden tilalle on tulossa liukuportaat ja hissejä. Umpinaiset käytävät avataan ja tavoitteena on mahdollisimman läpinäkyvä kokonaisuus.

– Tämä on portti, kun saavutaan Tampereelle. Alikulkuun rakennetaan ratikkapysäkki ja siitä pääsee sääsuojassa raiteille, Väänänen sanoo.

Ratikkapysäkki tulee eteläiseen alikulkuun. Pohjoisessa alikulussa puolestaan kulkevat tälläkin hetkellä bussit, autot, pyöräilijät ja kävelijät. Ne kulkevat siellä jatkossakin, mutta tunnelia myös laajennetaan. Nykyisin 20 metrin levyinen tunneli kasvaa 27 metrin levyiseksi. Leveyttä kasvatetaan seitsemän metriä pohjoisen suuntaan.

Havainnekuva siitä, miten matkaterminaali tulee rakentumaan. Havainnekuva / Tampereen kaupunki

Hankkeessa ovat mukana Väylävirasto, Tampereen kaupunki ja VR Yhtymä. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusimisen arvioidaan maksavan noin 47 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin osuus tästä on 18,3 miljoonaa. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi jo osaltaan toteuttamissopimuksen. Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa 22. helmikuuta. Kaupungin päätös ei kuitenkaan yksin riitä: valtio eli eduskunta ei ole vielä tehnyt päätöstä Tahera-hankkeen rahoittamisesta. Väänäsen mukaan päätöstä odotetaan tämän vuoden aikana.

– Uskomme, että rahoitus saadaan ja hommiin päästään ajallaan, Väänänen sanoo.

Tavoitteena on päästä uusimaan siltaa jääkiekon MM-kisojen jälkeen eli kesäkuussa 2022. Rakentaminen kestää 4–5 vuotta.

– Meillä on valmius suunnitella tämä siihen pisteeseen, että voidaan aloittaa heti, kun rahoitus tulee.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut