Haloo, saanko bussin lentokentälle, kiitos? – Nysse suunnittelee Pirkkalan lentoasemalle yhteyttä, jonka voi tilata soittamalla

Pirkkalan runkolinjan numero on jatkossa 8. Uudella runkolinjalla ei ole Pirkkalan päässä reittivariaatioita, kuten on ollut linjalla 1A, 1B ja 1C. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen bussilinja 1A eli yhteys Tampereen keskustan ja Pirkkalan lentoaseman välillä ei kulje enää talvikaudella 2021-22.

Nysse korvaa sen kehittämällä niin sanotun kutsuohjatun yhteyden, jota se on jo kokeillut viime elokuusta lähtien Orivedellä keskustan ja rautatieaseman välillä. Nyssykkä-nimisessä palvelussa asiakas tilaa kyydin soittamalla etukäteen.

Sama tapa olisi ensivaiheessa käytössä 1A-linjan korvaavassa yhteydessä. Tavoite on saada tilaaminen myöhemmin mahdolliseksi Nyssen mobiilisovelluksenkin kautta, sanoo suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Nysseltä.

– Riittää, että yksi ihminen tilaa auton lentoasemalle. Nyssen kutsuohjattu yhteysliikenne ei toimi kuten taksi eli se kulkee ennalta määritettyä reittiä lentoasemalta Tampereen keskustaan. Matkalla voi jäädä pois kyydistä, mutta asiakas ei voi pyytää kuljettajaa viemään hänet mihin haluaa, Häyrynen kertoo yhteyspalvelusta, jonka yksityiskohdat selviävät myöhemmin.

Syy muutokseen liittyy matkustajamäärien vähäisyyteen viime vuosina. Vuonna 2019 heinäkuussa lentoaseman pysäkiltä tuli kyytiin keskimäärin 15 asiakasta päivässä. Marraskuussa 2019 käyttäjiä oli päivittäin noin 45.

Marraskuussa 2020, jolloin Pirkkalan kentällä ei ollut kaupallista lentoliikennettä koronapandemian takia, käytti lentoaseman pysäkkiä keskimäärin 35 matkustajaa. Nysse-vuoroja lähtee tällä hetkellä lentoasemalta arkisin yli 20 päivässä. Lauantaisin lähtee kolme ja sunnuntaisin viisi.

– Lentoasemayhteys tuli Nyssen palvelukokonaisuuteen vuonna 2014. Sen aikatauluttamisen suunnitteluohje on alusta asti ollut se, että jokaiselle lähtevälle ja saapuvalle lennolle on järjestetty bussiyhteys ja lisäksi on muita vuoroja muun muassa asemalla työskentelevien tarpeisiin.

– Ryanair järjesti Tampereelta lentäessään omia suoria bussivuoroja Tampereen rautatieasemalle, mutta siitä huolimatta Nyssen 1A:lla oli silloin melko paljon käyttäjiä, Häyrynen muistelee 2010-luvun puoliväliä.

Hän toteaa, että minkään tahon kannalta ei ole enää ollut järkevää ajaa aamuvarhaisella ja iltamyöhällä Pirkkalan lentoasemalle bussia, jossa on 1-2 matkustajaa.

– Myös sellaisia hassuja tapauksia on ollut, joissa yksi matkustaja on tullut nopeasti bussiin ajallaan tulleelta lennolta, mutta bussi on joutunut aikataulun takia seisomaan lentoaseman pysäkillä vielä vartin.

Päätös lentoasemayhteyden järjestämisestä tehdään myöhemmin, kun saadaan tietoja lentoliikenteen palautumisesta koronapandemian jälkeen. Juha-Pekka Häyrynen sanoo Nyssen väen valmistelevan asiaa osana suurta linjastomuutosta.

Kutsuohjattu joukkoliikenne

Huonosti tunnettu Suomessa

Useita ajatuksia, vähän konkretiaa. Kutsuohjattua palveluliikennettä käytetään Suomessa paljon enemmän kuin kutsuohjattua joukkoliikennettä, jonka kohdalla se on jäänyt monessa kaupungissa suunnitelman tasolle tai muutaman kuukauden kokeiluksi.

– Siitä ei tosiaan ole vielä muodostunut Suomessa konseptia, joka olisi laajasti tunnettu, Juha-Pekka Häyrynen sanoo.

Oriveden Nyssykän liikennepalvelusta käynnistetään avoin tarjouskilpailu. Jatkohankinta tehdään alkaen 14.6.2021 ja siihen sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella vuodella.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut