Pirkanmaan Vuoden työnantajan johto ei jää norsuluutorniin – "Työhyvinvointi ei ole ict-alan yksinoikeus"

Kilpailu: Sivupersoonassa henkilöstö otetaan mukaan kehittämiseen.

Sivupersoonan toimitusjohtaja Tuomas Rissanen ja Vuoden työnantaja 2020 -palkinto. Rissanen kertoo, että yrityksessä pyritään välttämään ylhäältä alaspäin sanelua. Riina Haapala

Riina Haapala

Pirkanmaan Vuoden työnantajaksi on valittu Sivupersoona Oy. Yritys tarjoaa muun muassa viittomakielen tulkkausta ja puheterapiaa.

– Voisi kiteyttää sen niin, että aina jos ihmisellä on haasteita puheen tuottamisessa tai puheella kommunikoinnissa, niin meillä on siihen jotain palvelua tarjolla, kertoo Sivupersoonan toimitusjohtaja Tuomas Rissanen.

Sivupersoona on aloittanut toimintansa Tampereelta vuonna 2006. Nyt toimintaa on kahdeksalla paikkakunnalla ja keväällä on tulossa vielä kaksi lisää. Työntekijöitä on yhteensä reilu sata, joista noin 30 on Tampereella.

Työhyvinvointi ja työpaikalla viihtyminen ovat asioita, joista otsikoissa ovat olleet erityisesti it-alan yritykset. Rissanen kertoo, että Sivupersoona seuraakin aloja, joilla tehdään uusia asioita.

– Mekin toimimme ympäristössä, jossa työntekijöistä on kova kilpailu ja se luo sellaisen pakon, että työhyvinvointia ja työnteon mielekkyyttä pitää seurata. Toki se on ihan perusedellytys, että ihmisten pitää voida hyvin töissä. Panostetaan siihen ja jaksamiseen, mutta se ei ehkä ole sellainen kilpailuetu enää tänä päivänä vaan hyvän työnantajan minimivaatimus, Rissanen sanoo.

Rissasen mukaan työhyvinvointiin vaikuttaa kuitenkin työn merkityksellisyys: sillä, että tehtävällä työllä on väliä ja se muuttaa maailmaa ympärillä eikä sitä tehdä työnantajan takia.

Työelämän ja elämän ylipäätään pitäisi olla kivaa.

– Mietitään, minkälaisen kädenjäljen kukin tällä työurallaan haluaa aikaan saada.

Konkreettisesti se näkyy siinä, että Sivupersoonalla työntekijät otetaan mukaan päätöksentekoon ja miettimään sitä, mitä yrityksenä halutaan saada aikaan.

– Pyritään välttämään sitä, että olisi johto norsunluutornissa ja sanelee alaspäin. Minä ainakin yritän pysyä hyvin nöyränä. Meidän asiakkaiden parissa työskentelevät henkilöt ovat ne, jotka parhaiten tietävät, mitä pitäisi tehdä ja me täällä toimistolla keskitymme palvelemaan heitä siinä työssä onnistumisessa.

Suurin osa Sivupersoonan työstä tehdään asiakkaiden luona. Tulkki on mukana asiakkaan päivittäisessä arjessa ja tulkkia tarvitaan, oli koronaa tai ei. Myös puheterapiaa tehdään mieluiten asiakkaan ympäristössä esimerkiksi päiväkodissa tai kotona. Korona on kuitenkin muuttanut jonkin verran myös asiakastyötä etätyöksi.

– Muistan, kun vuosi sitten maaliskuussa puheterapeuttien kanssa mietittiin, mikä voisi olla pienin juttu tai kokeilu, mitä tehdään etäterapian osalta. Siitä meni kolme viikkoa, niin sata prosenttia meidän terapiasta oli etäterapiaa, ettei tarvinnut miettiä pienintä askelta, Rissanen naurahtaa.

Korona-aika on vaatinut monelta sopeutumista ja kehittämistä. Työnantajan rooli on Rissasen mukaan varmistaa, että työnteko on mielekästä oli korona tai ei tai tehdään sitä lähellä tai etänä.

– Sosiaali- ja terveysalan palveluissa työntekijöiden motivaatio on se ihmisten kanssa tekeminen ja kun se otetaan pois, niin miten se työ olisi silti kivaa ja motivoivaa, niin sitä on saatu viime vuoden aikana miettiä.

Sote-ala on ollut esillä usein henkilöstön uupumisen vuoksi.

– Sote-alalla on haasteita henkilöstön hyvinvoinnin kanssa, mutta se ei minun mielestä saa olla selitys, että koska tämä on tällainen ala, niin se on hyväksyttävää. Lähtökohtaisesti työelämän ja elämän ylipäätään pitäisi olla kivaa ja sitä kohti pitää pystyä tekemään asioita sote-alalla, Rissanen sanoo.

Palkinto

Ei ict-alan yksinoikeus

Vuoden 2020 kilpailun finaalissa oli yhdeksän työnantajaa. Finalistien toimintaa arvioitiin muun muassa henkilöstökyselyiden ja haastatteluiden avulla. .

Tampereen kauppakamarin yhteyspäällikkö ja kilpailun raadin puheenjohtaja Akira Ropo kertoo, että finalistit olivat kovatasoisia, mutta Sivupersoonassa raadin vakuuttivat kasvu ja työhyvinvointi. Ropo sanoo, että työntekijäkyselyssä huonoimpienkin arvioiden pisteet olivat hyviä.

– On sekä vakituisia että osa-aikaisia työntekijöitä ja molemmista pidetään huolta.

Työhyvinvointia ei ole perinteisesti liitetty sote-alaan.

– Työhyvinvointi ei ole ict-alan yksinoikeus, Ropo sanoo.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut