Tiedotus ei karkaa someen, vaan perinteisille kanaville on paikkansa, vakuuttaa kaupungin jättävä viestintäjohtaja – "”Enää ei voi odottaa asian valmistumista”"

Anna-Maria Maunu siirtyy Tampereen kaupungilta Tampereen yliopistolle. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Viestinnän rytmi ja nopeus ja kanavien määrä ovat kasvaneet vuosien varrella todella nopeasti.

Näin tiivistää 15 vuoden aikana tapahtuneen muutoksen Tampereen kaupungin viestintäjohtajan paikan jättävä ja samoihin töihin Tampereen yliopistoon siirtyvä Anna-Maria Maunu.

Syyskesällä 2006 Tampereen kaupungilla aloittaneen Maunun mukaan työympäristön muutokseen on vaikuttanut toisaalta tekniikka ja toisaalta kaupunkilaisten tiedonsaantiin liittyvien odotusten kasvaminen.

– Nykyisin ei enää voi odottaa asia valmistumista ja tiedottaa vasta sitten. Lisäksi viesti on muokattava eri kanaviin erilaiseksi.

Vajaan vuoden koronakausi on kiihdyttänyt puolentoista vuosikymmenen kehitystä edelleen. Epidemia on ollut kaupungin viestinnälle suuri haaste.

– Nopeus on korostunut, kun ohjeet ovat voineet muuttua nopeasti useampaankin kertaan. Samalla korona-aika on osoittanut johtamisen ja viestinnän kiinteän yhteyden. Myös tiimi on tänä aikana hitsautunut yhteen.

Vaikka kaupungin nettisivut ovat edelleenkin viestinnän selkäranka, kulkee yhä suurempi osa kaupungin viestistä myös sosiaalisen median välityksellä.

Maunun mukaan lähtö nouseviin somekanaviin pohditaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi Snapchatiin ja Tiktokiin kaupunki ei ole lähtenyt.

Nopean viestinnän kannalta Twitter on pitänyt yhä pintansa. Esimerkiksi kaupunginvaltuuston kokousten Twitter-raportointi on kerännyt ympärilleen myös kommentointia ja asiakeskustelua päätöksistä.

– Twitter ei ole enää kasvava somekanava, mutta käyttäjäkunta on keskeinen nopean yhteisöviestinnän kannalta. Twitterissä on mukana politiikka, elinkeinoelämä ja media.

Tekniikan kehittymisestä ja kanavien lisääntymisestä huolimatta koronakuukaudet ovat näyttäneet myös perinteisempien viestintäkanavien arvon.

– Koronavalistusta on jaettu muun muassa perinteisellä lehti-ilmoittelulla, bussien näytöillä ja asukkaille lähetettävillä kirjeillä. Lisäksi kaupunki julkaisee edelleen kaksi kertaa vuodessa ilmestyvää asukaslehteä. Näitäkin tarvitaan.

Maunu aloittaa Tampereen yliopistossa helmikuun alussa. Viestintäjohtaja johtaa yliopiston viestintä ja markkinointi -yksikköä, jossa työskentelee noin 30 henkilöä.

– Viestinnän kohderyhmä tietysti muuttuu. Kun talossa on myös viestintätieteiden opetusta ja tutkimusta, on mahdollisuus toimia alalla etulinjassa, ennakoi Anna-Maria Maunu.

Anna-Maria Maunu

helmikuun alusta Tampereen yliopiston viestintäjohtaja

aiemmin vuodesta 2006 Tampereen kaupungin viestintäjohtaja, tätä ennen muun muassa tiedottajana ympäristöministeriössä ja viestintäpäällikkönä Korkeimmassa oikeudessa

koulutus: YTM, pääaine valtio-oppi

52-vuotias

aviomies ja kaksi poikaa

asuu Nekalassa

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut