Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Siitä on kymmenen vuotta, kun OnniBus ilmaantui joukkoliikenteen markkinahäiriköksi – "Markkinointirahaa oli tasan nolla euroa"

Liikenne: Vuosikymmenen aikana paljon on muuttunut suomalaisilla maanteillä ja raiteilla. Korona-aikana yhtiö häiriköi itse itseään, määrittelee yhtiön nykyinen toimitusjohtaja ja toinen perustaja Lauri Helke.

Siitä tulee tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta, kun Lauri Helke ja Pekka Möttö päättivät perusteellisen illanistujaisen jälkeen laittaa pystyyn halpabussiyhtiö OnniBusin, nykyisen OnniBus.comin.

– Marraskuussa olin ottanut yhteyttä täkäläiseen liikennealan tekijään samoissa merkeissä, että oletko kuullut että Porin ja Tampereen väli vapautuu kilpailulle? Hän ei ollut kiinnostunut, joten seuraavaksi soittovuorossa oli Pekka, muistelee Lauri Helke.

Asiat tapahtuivat sen jälkeen nopeasti. Joulukuun alussa yhtiö oli jo rekisteröity kaupparekisteriin. Verkkosivut avautuivat 19. joulukuuta.

– Ehkä siinä 20. päivän aamuyöllä oli pientä epäuskoa, että lähteeköhän tämä homma toimimaan. Meni muutama tunti ja sitten tuli silmiin ensimmäinen lööppi, että halpabussit tulevat Suomeen. Markkinointirahaa oli tasan nolla euroa, Möttö muistelee.

Helke ja Möttö käärivät hihat samantien. Ensimmäisen kuukauden ja pitkälti alkaneen keväänkin miehet ajoivat kahdestaan linjaa: kolme vuoroa arkena, yksi lauantaina ja kaksi sunnuntaina.

Joukkoliikenne on nyt ihmisille aito vaihtoehto.

Tästä alkoi markkinahäirikön ja haastajan taival, joka päätyi jossain vaiheessa siihen että monimiljardööri, eurooppalainen halpabussikeisari Brian Souter päätti ostaa sen osake-enemmistön.

Elettiin toukokuuta 2014, ja siinä vaiheessa Pekka Möttö tajusi, että nyt jos koskaan ollaan kaukana kotikunta Kiteeltä, josta äidin pihamaalta haettiin ensimmäinen auto halpabussilinjan liikennöintiin.

– Oltiin Puolan Wroclawissa hotellin käytävässä ja muistan miettineeni koko ajan että miten Brian suhtautuu, tuleeko se nimi paperiin. Vähän käsi tärisi, Möttö muistelee.

Helke määrittelee, että se oli OnniBusin yrityshistorian kolmea vaihetta tarkastellessa se toinen vaihe. Siinä yhtiö oppi paljon kansainvälisestä mittakaavasta ja vaatimustasosta.

– Brianin anti ei ollut pelkkä käteinen. Yhteisiä palavereja oli kerran kuukaudessa. Sitä varten valmisteltiin kymmeniä sivuja tekstiä englanniksi, ja esittelyn jälkeen Brian esitti sen pohjalta lisäkysymyksiä, Helke muistelee.

Vuonna 2018 oli vuorossa yhtiön uran kolmas vaihe, kun Koiviston Auto osti sen. Helken mukaan ratkaisu oli helpottava ja jopa tulevaisuutta ajatellen pelastava, jos ajatellaan sitä miten koronapandemia on vaikuttanut joukkoliikenteeseen kokonaisuutena.

Helke hieman hymähtää mielikuvalle siitä, että nykyisin on jatkuvasti vaikuttanut siltä että kun linja-auto on Suomen maanteillä esimerkiksi ojassa tai kumollaan pellolla, siinä on aina kyljessä OnniBusin tunnukset. Tai jos bussiliikenteessä ilmaantuu muunlaisia ongelmia, kysymyksessä on aina OnniBusin auto.

– Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että nythän tilanne maanteillä on se että ei siellä oikeastaan muiden busseja liikukaan kuin meidän. Jos ajatellaan että lähtötilanteessa olimme muiden markkinahäirikkö, niin nyt asetelma on se että olemme itse itsemme häirikkö. Takkiin tulee koronan takia joka kuukausi sievoisesti, ja mielenkiintoista tietysti kauanko tämäntapainen tilanne kestää, Helke murjaisee.

Toimitusjohtaja Helke ja nykyisin Kyyti Groupin toimitusjohtajana työskentelevä Möttö pelkistävät suurimman annin ensimmäiseltä vuosikymmeneltä vaivatta.

– Kun aloitimme, halvin tapa matkustaa oli oma auto. Nyt niin junalla kuin bussilla pääsee kaikkein edullisimpaan hintaan.