"Matkustajien tarvitsee vain matkustaa" – Näin tarkkailijat seuraavat testimatkustajia Tampereen ratikassa

Liikenne: Ratikan matkustajatestejä tehdään pienissä, maksimissaan kymmenen hengen ryhmissä. Ruuhkatestit jouduttiin koronan vuoksi jättämään pois.

Ratikassa on käytetty punaista väriä niin ulkona kuin sisäpuolellakin. Riina Haapala

Riina Haapala

Tampereen ratikan ensimmäiset testimatkustajat pääsevät vaunun kyytiin ensi viikolla. Ratikan testimatkustajaksi haki yli 1900 ihmistä.

Testimatkustajiksi otetaan hyvin erilaisia ihmisiä. Jo hakuvaiheessa heiltä on kysytty, millaista heidän joukkoliikenteen käyttönsä on. Mukaan valitaan kokeneita, lähes pelkästään julkisilla kulkevia, henkilöautolla ajoa ja julkista liikennettä yhdisteleviä sekä niitä, jotka käyttävät matkoihinsa pääsääntöisesti henkilöautoa.

VR:n asiakaskokemuspäällikkö Mari Siikonen kertoo, että testien tavoitteena on varmistaa mahdollisimman onnistunut ratikkamatka.

– Tulevat ratikkamatkustajat ovat parhaita asiantuntijoita. Joukkoliikenne on palveluna haaste, kun yhden ja samana palvelun, kuten istuimen ja lipunlukijalaitteen pitää vastata monien erilaisten käyttäjien tarpeisiin, Siikonen sanoo.

Testejä tehdään yhteensä noin 20 eri ryhmän kanssa. Testit tehdään pienissä, maksimissaan kymmenen hengen ryhmissä.

– Isompien porukoiden testit piti jättää pois, vaikka olisi haluttu tehdä niitä, Siikonen kertoo.

Jokaisen ryhmän kanssa kuljetaan pari matkaa. Jos matkan varrella löytyy epävarmuutta tai kysymyksiä herättäviä asioita, niitä selvitetään heti.

– Matkustajien tarvitsee vain matkustaa. Me palvelumuotoilijat olemme tehneet kysymyksiä ja tarkkailemme ja haastattelemme matkustajia.

Ratikan vaunujen määrä kasvaa Tampereella tasaisesti, mitä pidemmälle vuosi etenee niin, että kesään mennessä kaikki 19 vaunua ovat Tampereella. Vaunujen määrä lisääntyy myös liikenteessä.

– Tulee sellaisia päiviä, että on yli 10 vaunua liikkeellä samaan aikaan, VR:n ratikan projektipäällikkö Vesa Rauhala kertoo.

– Toivotaan, että sitä myötä kaupunkilaiset oppivat elämään ratikan kanssa.

Koeajoja tehdään pääsääntöisesti arkisin kello 8–16. Ratikkaväen onni on myös kunnon pakkas- ja lumitalvi, jolloin toimintaa pystytään testaamaan talviolosuhteissa. Myös ajoaikoja testataan.

– Pitää moneen kertaan ajaa välit, että saadaan selvyys, kuinka kauan pysäkkiväli kestää ja saadaan syksylle luotettavat aikataulut, Rauhala kertoo.

Koeajoissa testataan myös, kuinka kauan esimerkiksi kuljettajan vaihtaminen kestää. Ratikan ensimmäiset kuljettajat aloittivat koulutuksensa viime viikolla. Liikenteenohjaajaopiskelijat ovat ottaneet jo haltuunsa liikenteenohjauskeskuksen ja he valmistuvat tänä keväänä. Helmikuussa alkaa myös uusien ratikkakuskien ajo-opetus.

Rauhala kertoo, että toukokuussa ratikalla tullaan todennäköisesti ajamaan myös ilta-ja yöaikaan.

Ratikan avoin koeliikenne alkaa huhtikuussa. Silloin kuka tahansa pääsee kyytiin Nysse-lipulla. Näiden matkojen aikataulut julkistetaan myöhemmin. Aluksi kyytiin pääsee lähinnä päiväsaikaan, mutta kesän ja bussien kesäaikataulujen myötä ratikan kaupallista koeliikennettä laajennetaan.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut