10 vuotta: Ylöjärveläinen yrittäjä ja pitkän linjan radiotoimittaja Pentti Teräväinen yrittää vaalia edelleen toiminnassaan vanhan liiton meininkiä.
Ylöjärven Siivikkalasta maailmaa ja kulttuuria tarkasteleva Pentti ”Pena” Teräväinen on seurannut vuosikymmenien ajan paitsi musiikkikulttuuria ja musiikkia, myös perustanut radiokanavan joka on kestänyt murroksia ja haasteita.
Radio Musa aloitti toimintansa ensimmäinen helmikuuta vuonna 2011 ja kohta keitetään kahvit 10-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.
– Tavoitteena on ollut koko ajan se, että meillä on sellainen radiokanava joka sopii niin työnteon kuin vapaa-ajankin taustalle. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että Musa ei häiritse. Äänekkäämpi musiikki tai toisaalta äänekkäät tai kirjavammat välijuonnot eivät ole meidän juttumme, vaan puhutaan sellaisesta sisällöstä joka on aikuisempaan makuun.
Teräväinen ei harrasta kanavallaan läpänheittoa, eikä sisällöntuotannossa harrasteta myöskään soittolistoja.
– Joskus tuntuu, että monet kanavat jopa kilpailevat läpänheitolla. Voi olla, että se verbaalinen murjominen on jopa vähän pakollistakin, koska musiikkitarjonta ei ole taas niin kovin monipuolista soittolistoista johtuen, hän pohtii.
Kun käytetään ilmaisua ”kaikkien aikojen paras”, se saattaa helposti aiheuttaa sellaisenkin tunnelman että varmistin poistuu vastaanottajan suunnalta. Teräväinen kuitenkin toteaa ilmeenkään värähtämättä, että Radio Musassa soi kaikkien aikojen paras musiikki. On aina soinut, ja tulee soimaan.
– Se on laskettu, että meillä on soitossa yli 20 000 kappaletta. Formaattiradioissa sama kappale voi soida 8–12 kertaa päivässä, meillä sama kappale toistuu korkeintaan viisi kertaa kuukaudessa, hän vertaa.
Sitten kanava tarjoaa monia ohjelmia, jotka ovat löytäneet omat kuulijansa. On useampia musiikkiaiheisia listaohjelmia, viihdeuutisia ja Janne Örnbergin luotsaama Poplaulajan Vapaailta. Kaupunkilehti Tamperelaisen uutisaiheita vinkataan lehtemme ilmestymispäivinä keskiviikkoisin ja lauantaisin.
Radio Musan kohderyhmä on ”Penan” mukaan pysynyt samana vuodesta toiseen.
– Me tarjoamme vaihtoehdon aikuisille, jotka eivät välttämättä halua kuulla pelkkää höpötystä. On tutkittu, että lähes kaikki aikuiset 40-vuotiaista vanhempiin kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä. Heille me tarjoamme hyvän vaihtoehdon, Pena sanoo.
Eikä radiota kannata kanavapomon mukaan unohtaa mainostamisessakaan.
– Ihminen on sellainen, että suoramainonnan roskaposti menee helposti suoraan roskikseen, hän täräyttää.