Frenckellinaukiolle avautui Tampereen kaupungin uusi yleisneuvonta

Palveluneuvoja Jani Airola ja palvelupäällikkö Hanna-Leena Björk odottavat innolla kaupunkilaisten yhteydenottoja uuteen palvelupisteeseen. Tampereen kaupunki

Teemu Nurmi

Tampereen kaupungin uusi palvelupiste on avautunut auttamaan kaupunkilaisia ja täällä vierailevia yhden luukun periaatteella osoitteeseen Frenckellinaukio 2 B.

Nyt asiakas saa hoidettua asumiseen, ympäristöön ja liikenteeseen liittyvät asiansa samalla kertaa ja samassa paikassa, asioipa hän sitten Frenckellin palvelupisteessä, chatissä, sähköpostilla tai puhelimessa.

Upouusi palvelupiste auttaa esimerkiksi asioissa, jotka koskevat asemakaavoja ja rakennusvalvonnan lupien julkipanoa, liikenteen, katujen ja viheralueiden suunnittelua ja kunnossapitoa sekä ajoneuvojen siirtoja ja pysäköinninvalvontaa.

Neuvottavat asiat voivat liittyä myös ympäristönsuojeluun, alueelliseen jätehuoltoon ja seudulliseen ympäristöterveyteen, venepaikkojen vuokraukseen sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yleisneuvontaan. Palvelupisteen yhteydessä toimii myös kaupungin puhelinvaihde. Poikkeuksena ovat terveyspalveluiden ja sosiaalipalvelujen omat neuvonnat, jotka vastaavat sote-puolen asioita koskeviin kysymyksiin kuten tähänkin asti.

Keskitettyä neuvontapistettä on suunniteltu Tampereelle pitkään, kaupungilta kun puuttui yhteinen paikka, josta olisi voinut saada opastusta kaivatun tiedon tai palvelun äärelle. Kaupunkilaisten on pitänyt soitella ja ottaa yhteyttä useampaan numeroon tai sähköpostiosoitteeseen tai peräti käydä monessa paikassa.

– Ajatus uudesta palvelusta oli vireillä useamman vuoden, ja nyt pääsimme toteuttamaan sen. Kyseessä on valtava digiloikka ja suuri muutos asiakkaille, pitkään hankkeessa mukana ollut suunnittelija Minna Kumpulainen iloitsee tiedotteessa.

Uusi monikanavainen yleisneuvontapalvelu on avoinna arkisin kello 9–16. Frenckellin palvelupisteessä autetaan niitä, jotka mieluiten asioivat paikan päällä kasvokkain. Asiansa saa kuitenkin hoidettua myös sekä puhelimella että sähköpostilla ottamalla yhteyttä yhteen numeroon tai yhteen sähköpostiosoitteeseen.

Palveluneuvojat etsivät asiakkaalle tämän haluaman tiedon tai ohjaavat hänet sen jäljille. Palvelupisteessä myös opastetaan kaupungin verkkoasioinnin sähköisten palveluiden ja lomakkeiden täytössä.

Palvelu hoituu suomeksi ja englanniksi, mutta käytössä on salamatulkkauspalvelu, joka mahdollistaa asioinnin myös kymmenillä muilla kielillä.

– Sovelluksen avulla saadaan hetkessä yhteys tulkkiin puhelimitse tai videon avulla. Asiakasta auttavat ihan oikeat ihmiset, ei mikään automaattikääntäjä, Kumpulainen selvittää.

Frenckellin palvelupisteen yhteydessä on asiakkaiden käytettävissä kolme tietokonetta. Yhdellä voi täyttää vaikkapa päivähoitohakemuksen tai hakea asukaspysäköintilupaa, kahdella muulla tutkia rakennusvalvonnan arkistoja ja karttapalveluja. Paikan päällä oleva iso kosketusnäyttötaulu kertoo kaava- ja rakennuslupien julkipanot. Palveluneuvojat opastavat laitteiden käyttöön.

Palvelupisteen väki huolehtii myös kaupungin verkkosivujen kautta tulevasta palautteesta – jakaa sen sinne, mihin palaute kuuluu ja huolehtii, että asiakas saa palautteeseensa vastauksen. Palautetta otetaankin vastaan mieluusti. Myös Frenckellin palvelupisteellä mitataan asiakastyytyväisyyttä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut