Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Saavatko Netti-Nysse ja Ratikka-Nysse seuraajan? – Tampereella suunnitellaan kiertävää koronatestibussia

Palvelu: Liikkuva ja kiertävä yksikkö voisi ottaa esimerkiksi koronatestejä. Yksikölle pitää kuitenkin olla jatkokäyttöä, jotta sen hankinta on kaupungille kannattavaa.

Tampereella suunnitellaan kiertävää koronatestausbussia. Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämispäällikkö Mia Lumio kertoo, että päätöksiä asiasta ei vielä ole.

– Keskustelimme ideasta sosiaali- ja terveyspalveluiden johtoryhmässä ja siellä näytettiin vaaleanvihreää valoa idean jatkovalmistelulle, Lumio kertoo.

Ennen kuin bussi voi Tampereella kiertää, on vielä monta asiaa ratkaistavana.

– Investointi on sen verran iso, että tällaiselle liikkuvalle ja kiertävälle ”palvelualustalle” pitäisi olla myös jatkossa tarvetta ja käyttöä. Koronatestien ottamisen lisäksi se voisi mahdollisesti palvella koronarokotuksissa ja korona-ajan jälkeen vaikkapa influenssarokotuksissa. Nyt mietitään laajasti, millaisille palveluille olisi jatkossa kysyntää. Nehän voisivat olla sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi muitakin palveluita, Lumio sanoo.

Lumio kertoo, että bussin palveluiden suunnitteluun halutaan osallistaa myös kaupunkilaisia. Tamperelaisilta toivotaan mielipiteitä siitä, mitä palveluita he haluaisivat bussin tuovan lähemmäs kotia.

– Mahdollisimman monet näkemykset ovat tärkeitä tässä vaiheessa, kun asiaa vielä pohditaan.

Koronatestien ottamisen lisäksi se voisi mahdollisesti palvella koronarokotuksissa.

Esimerkkeinä Tampereella on käytetty muun muassa Turun koronantorjuntabussia ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kiertävää Mallu-autoa, josta saa muun muassa sairaanhoitajan palveluita. Turussa joulukuussa aloittanut bussi on Turun kaupungin mukaan Suomen ensimmäinen bussiin rakennettu koronanäytteenottoyksikkö.

– Nämä ovat olleet esimerkkejä, mutta Tampereen mahdollinen liikkuva ratkaisu olisi omannäköinen konsepti olemassa olevat alueelliset hyvinvointikeskuksetkin huomioiden, Lumio sanoo.

– Bussihan voi toimia esimerkiksi ”sisäänheittäjänä” hyvinvointikeskuksissa oleville palveluille, tarjota toisenlaisia palveluita hyvinvointikeskuksen lähettyvillä tai muulla alueella, jossa on noussut tarve liikkuvalle palvelulle aika ajoin, Lumio kuvailee.

Jatkokäyttö on kuitenkin olennainen. Ajatus koronatestibussista on Tampereella vielä tuore.

Lumio ei vielä osaa sanoa, ehtiikö bussi koronaan, jos se päätetään hankkia. Myöskään sitä, millaisista summista koronabussi-investoinnissa puhutaan, ei Lumio halua vielä avata.