Tampereen sähköpotkulaudat lähtivät talviunille ja heräävät vasta, kun on turvallinen kevätsää – "Kun keräsimme laudat talvivarastoon, saimme kaikki talteen"

Juuso Koskela (vas.), Eetu Haapala ja Peik Jäntti laittavat Tierin sähköpotkulautoja kuntoon talvivarastointia varten. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Tampereen sähköpotkulautakausi on toistaiseksi ohi. Kummatkin kaupungissa yhteiskäyttöön sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset Tier ja Voi ovat laittaneet lautansa talviteloille odottamaan keväisempiä ilmoja.

– Lunta tuli nyt tosiaan sen verran, että keräsimme kaikki laudat varastoomme Tampereella. Emme halua olla aurauksen esteenä tai kaupungille häiriöksi. Jatkamme toimintaamme taas heti, kun kelit sen sallivat, toivottavasti jo seuraavien viikkojen aikana, Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta Suomessa vastaava Reetta Alastalo kertoo.

– Viime talvi oli leuto ja pystyimme pitämään laudat liikenteessä läpi talven muutamaa päivää lukuun ottamatta. Päätimme katsoa, onko se mahdollista myös tänä talvena, mutta ei ollut, Tierin Tampereen toiminnasta vastaava Juuso Koskela toteaa.

Tierillä on Tampereella 1000 sähköpotkulautaa, joista valtaosa on jo Tesomalla sijaitsevalla varastolla. Huoltoa ja korjausta kaipaavia lautoja laitetaan vielä kuntoon Lahdesjärven korjaamolla.

– Kaikki laudan osat ovat vaihdettavia. Saisimme tehtyä varaosista kokonaan uusia lautoja.

– Laudat eivät hajoa tavallisen käyttämisen takia vaan korjaamiset liittyvät lähinnä siihen, että lauta on kaadettu tai kaatunut ja jalustin tai ohjaustangon päissä olevat suuntavilkut ovat vaurioituneet, Koskela sanoo.

Vuonna 2019 meiltä hävisi Tampereella yli 20 lautaa ja vuonna 2020 vain 2-3 lautaa.

Yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulivat Tampereelle keväällä 2019 eli takana on kaksi kesä-syksy-sesonkia. Tier kehitti laitetta ja järjestelmäänsä avauskauden jälkeen ja uudistettu malli tuli käyttöön elokuussa 2020.

Siinä on suuremmat renkaat, laatikko kypärää varten, suuntavilkut edessä ja takana sekä akku, jonka käyttäjä voi itse vaihtaa. Tampere on ensimmäinen kaupunki, jossa latausverkosto, johon yhteistyötahoina kuuluvat muun muassa Kesko, Hesburger ja Tampereen kaupunki, on otettu käyttöön.

Uusi lautamalli on vanhaa mallia huomattavasti painavampi. Lieneekö se vai ihmisten tapojen parantuminen aiheuttanut sen, että tamperelaisilla ei ole enää perusteltua syytä vitsailla sähköpotkulautojen joutumisesta Tammerkoskeen.

– Lautojen viskelyä veteen tapahtui ensimmäisenä kesänä huomattavasti toista enemmän. Vuonna 2019 meiltä hävisi Tampereella yli 20 lautaa ja vuonna 2020 vain 2-3 lautaa. Kun keräsimme laudat talvivarastoon, saimme kaikki talteen, Juuso Koskela kertoo.

Tier palauttaa lautansa liikenteeseen, kun niiden käyttö on sään puolesta varmasti turvallista. Jos sää muuttuu hetkellisesti keväisemmäksi, ei yritys Koskelan mukaan kuitenkaan lähde kokeilemaan päiväksi, kahdeksi, josko Tampereella voisi taas ajaa laudalla. Sääennusteen pitää luvata plussakeliä pidemmäksi ajaksi ennen kuin laudat otetaan varastosta esiin.

Harva reputti sähköpotkulaudan kännitestin

Voi esitteli syyskuussa reaktiotestin, jonka avulla yhtiö haluaa hillitä humalassa ajoa sähköpotkulaudoilla. Kahden kuukauden kokeilujakson jälkeen yhtiön datasta käy ilmi, että suomalaisista vain joka kymmenes ei ole läpäissyt testiä, vaikka sitä on varsin ahkerasti ilta-aikaan tehtykin.

Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta Suomessa vastaava Reetta Alastalo sanoo tiedotteessa, että tulos saattaa kertoa ehkä siitä, ettei sähköpotkulautojen käyttö humalassa olekaan niin yleistä kuin luullaan.

– En pidä huonona sitä, että ihmiset ovat epäonnistuneet testistä. Päinvastoin, sen ansiosta käyttäjät ymmärtävät, jos he eivät ole ajokunnossa. Toisaalta pohdimme toki, onko testi ollut liian helppo suorittaa tai onko humalassa ajo aiempaa luultua harvinaisempaa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut