Matti vaihtoi lentäjän uran ratikkakuskin työhön – "Tämä on ainutkertainen tilaisuus päästä tekemään jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tehnyt" – Kuljettajien koulutus alkoi maanantaina Tredussa

Matti Ylinen (oik). ja Elmeri Lindqvist kehuvat vuolaasti Tredun koulutusta. Ylinen uskoo sen olevan erittäin laadukas ja Lindqvist kiittelee koulutuksen järjestäjiä hyvästä etukäteisinformaatiosta. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Matti Ylinen ja Elmeri Lindqvist voivat vanhoina miehinä kertoa nuoremmille sukupolville kuuluneensa aikoinaan historiaa tehneeseen joukkoon. He ja noin 60 muuta ihmistä ovat Tampereen ensimmäisiä raitiovaununkuljettajia, joiden koulutus käynnistyi maanantaina Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hervannan toimipisteessä.

– Tämä on ainutkertainen tilaisuus päästä tekemään jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tehnyt, ja se kiehtoo minua, Matti Ylinen määrittelee päällimmäisen syyn siihen, miksi haki ratikkakuskikoulutukseen.

Toinen syy on maallisempi ja liittyy koronaan sekä toimeentuloon.

– Olin SAS:lla reittiliikenteen lentäjä, jonka työt loppuivat maaliskuussa kuin seinään koronan takia. Minulla on kaksi pientä poikaa ja taloudellinen epävarmuus, joka liittyi lentoalaan, hiersi minua ja kaipasin vakaampaa työtä. Uutinen ratikkakuskikoulutuksen alkamisesta osui elämäni kannalta loistavaan ajankohtaan. Tämä on tulevaisuuden ammatti, jota voi tehdä vaikka eläkeikään asti, Ylinen sanoo.

Elmeri Lindqvist bongasi ratikkakuskikoulutusilmoituksen netistä kesällä, mutta ajatteli, että ei hän sinne pääse.

– Vaarini totesi silloin, että et menetä mitään, jos haet ja tässä sitä nyt ollaan. Olen vaarille kovasti kiitollinen siitä, että hän patisti minua hakemaan koulutukseen, joulukuun puolivälissä armeijasta kotiutunut Lindqvist kertoo.

Hän on opiskellut viestintää sekä hieman teatteritaiteita, mutta toimi varusmiespalveluksessa kuorma-autonkuljettajana ja kiinnostui sitä kautta logistiikka-alasta.

Ylinen sanoo hänen edellisen työnsä olleen hektistä ja samaa mies uskoo ratikkakuljettajan hommankin olevan.

– Työpäivät menevät silloin jouhevasti. Ratikkakuskin työ ei varmastikaan ole yksitoikkoista, Ylinen toteaa.

– Niinpä. Vaikka ratikalla ajetaan samaa rataa edestakaisin niin erilaiset tilanteet ja ihmiset tekevät työstä varmasti vaihtelevaa, Lindqvist komppaa.

Ratikan puikoissa pääsee ja joutuu tosiaan tekemisiin monenlaisten ihmisten kanssa. Ylistä ja Lindqvistia eivät asiakkaiden kohtaamiset pelästytä.

– Olen tehnyt baarimikon hommia, joten asiakaspalvelu ja yölliset työvuorot ovat tulleet tutuiksi, Elmeri Lindqvist naurahtaa.

– Uskon kaikkien koulutukseen päässeiden olevan luonnostaan asiakaspalveluhenkisiä, Matti Ylinen muistuttaa.

Koulutuksen teoriaosuudet pidetään Tredun Hervannan kampuksella. Simulaattorikoulutus järjestetään ratikkavarikolla Hervannassa ja ajo-opetus Tampereen ratikkaverkolla.

Kuljettajakoulutus

Raitiovaununkuljettajan koulutukseen tuli 568 hakemusta, noin 65 valittiin koulutukseen.

Kuljettajien koulutus, joka järjestetään oppisopimuskoulutuksena, kestää noin kuusi kuukautta.

Tammi-elokuun aikana koulutetaan neljä ryhmää, joista kuhunkin valitaan 16–17 opiskelijaa.

Koulutuksen aloitukseen on Tredussa valmistauduttu pätevöitymällä raitiovaunun ajo-opetukseen sekä materiaalin rakentamiseen.

Myös toukokuussa 2020 koulutuksensa aloittaneet liikenteenohjaajat saavat kuljettajan pätevyyden.

Tampereen Ratikka työllistää liikenteen alettua noin 130 työntekijää sekä lukuisia alihankkijoita.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut