Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisen peliyhtiön kaupunkisuunnittelupeli löytyy jo miljoonilta pelaajilta ympäri maailman – "Yhtäkkiä ihmisillä oli valtavasti aikaa pelata..."

Peli: Koronavuosi takasi tamperelaisfirman kaupunkipelille kaikkien aikojen menestyksen. Yhtiön strategiaan kuuluu, että se tulee pysymään tamperelaisena.

Vuosi 2020 oli tamperelaiselle peliyhtiölle Colossal Orderille hyvin outo. Toisaalta koronavirus takasi sen, että yhtiön vuonna 2015 julkaistuun lippulaivatuotteeseen Cities: Skylines julkaistu lisäosa myi paremmin kuin mikään pelin lisäosa koskaan.

Peruspeliin on julkaisuvuotensa jälkeen julkaistu yhteensä kymmenen lisä- ja laajennusosaa.

– 26. maaliskuuta julkaistiin Sunset Harbor, jossa voi rakentaa satamakaupunkia. Jälkikäteen ajateltuna sitä parempaa päivämäärää ei olisi voinut kuvitella: yhtäkkiä ihmisillä oli valtavasti aikaa pelata, miettii Colossal Orderin tamperelainen toimitusjohtaja Mariina Hallikainen.

Samassa kuussa yhtiö joutui laittamaan rekrytointinsa jäihin. Tällä hetkellä yhtiöllä on 27 työntekijää: Hallikainen sanoo, että ilman koronan tuloa määrä olisi nyt enemmänkin.

– Suurin osa työntekijöistämme on ollut maaliskuusta saakka etätöissä. Neljännes työntekijöistämme on ulkomaalaisia, loput suomalaisia. Koko ajan on huolehdittava siitäkin, miten he jaksavat erikoisessa tilanteessa, toimitusjohtaja huomauttaa.

Hallikaisen omassa työssä puhelin- ja etäpalaverien määrä on kasvanut. Haastattelupäivänä on edessä useamman tunnin neuvottelu ruotsalaisen Paradox Interactiven väen kanssa. Colossal Order myi Citiesin IP:n – suomeksi aineettomat oikeudet – Paradoxille muutama vuosi sitten.

Muuten yhtiö pysyy tukevasti tamperelaisena.

– Meille ei tule pääomasijoittajia, ja strategiaan kuuluu myös se periaate että yhtiötä ei olla myymässä. Me olemme tamperelaisia, ja asumme täällä jatkossakin, edelleen Hervannassa asuva Hallikainen kuvailee.

Muitakin vaihtoehtoja voisi olla. Citiesin osalta peliyhtiö haaveili 300 000 myydystä kopiosta. Kun Hallikainen ryhtyi yhtiön toimitusjohtajaksi, hän oli taustaltaan silpputyöläinen, 23-vuotias automaatioalan teekkari jonka tieto pelialasta oli erittäin vähäinen. Bisnesnäkemystä naisella sen sijaan löytyi.

Hieman yli vuosikymmen myöhemmin voi sanoa, että näkemys on kantanut. Hallikainen kertoo, että tällä hetkellä pelillä on lisäosineen yli 11 miljoonaa pelaajaa maailmanlaajuisesti laskettuna.

– Peliala on erittäin kilpailtu, ja tuurin ja sattuman merkitys korostuu monessa käänteessä. Kaiken taustalla on kuitenkin erittäin kova työ. Silloin voi olla ikään kuin oikeaan aikaan oikeassa paikassa, Hallikainen sanoo.

Cities: Skylines tulee olemaan yhtiön lippulaivatuote jatkossakin.