Karting-perhe Ylöjärveltä satsaa kuusinumeroisen summan, jotta poika pystyy ajamaan yhden kilpailukauden – "Kilpailu on kovaa ja kymmenykset erottavat kuskit toisistaan"

Naapurit: Ylöjärveläinen Luka Sammalisto, 13, tähtää kilpa-autoilun huipulle. Se vaatii paitsi koko perheen yhteistyötä, myös uhrauksia esimerkiksi koulunkäynnin suhteen.

Ylöjärveläinen Luka Sammalisto tähtää maailman huipulle kartingissa. Sen jälkeen ura toivottavasti jatkuu kilpa-autoilun maailmassa. Umberto Fraenkel/Sportinphoto
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Poika oli kahdeksanvuotias, kun hän ensimmäistä kertaa istui karting-auton kyytiin. Sen jälkeen se olikin sitten menoa: kilpaileminen alkoi 2017 ja samana vuonna tuli myös ensimmäinen podium-paikka.

Sen jälkeen harrastaminen on käynyt koko ajan ammattimaisemmaksi. Kun poika oli 11-vuotias, avuksi tuli fysiikkavalmentaja – laji on fyysisesti ja motoriikan kannalta erittäin haastava – ja Instagramissa voi nähdä kuvia, jossa poika hakee kovuutta ja maksimaalista kestävyyttä porrasharjoittelusta.

Nyt 13-vuotiaan Luka Sammaliston matka kohti huippua on vahvasti koko perheen asia. Äiti Laura on mukana fysiikkaharjoittelun apuna.

– Tunnin pitkät lenkit räntäsateessa tuntuvat joskus vähän tylsältä, sanoo Luka.

– Varmasti näin. Siitä huolimatta kun tehdään maksimikestävyysharjoittelua, niin viimeisessä sprintissä äiti voi hyytyä, poika jaksaa kyllä, Laura säestää.

Vuoden 2021 osalta panokset ovat vain kasvaneet. Tammikuun alussa uutisoitiin, että poika on tehnyt sopimuksen italialaisen Kart Republic-tallin kanssa. Mikäli korona siis sallii, pojan elämään tulee vuoden aikana myös kansainvälisiä kilpailuja sekä testipäiviä Euroopassa ja Italiassa.

Perhe on tiiviisti menossa mukana. Luka Sammalisto Racing on perustettu tukemaan tavoitetta, joka ei ole kevyimmästä päästä. Poika haluaa jonain päivänä olla maailman paras.

Pojan isä ja äiti, Mikko ja Laura Sammalisto ovat Lukan takana paitsi perhe, myös tiimi kuin formulatalli konsanaan. On selvää, että jompi kumpi vanhemmista on aina mukana pojan kilpailumatkoilla.

Yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä tarvitaan, sillä yhdelle kaudelle kertyy hintalappua. Mikko Sammalisto mainitsee rahasumman, joka lasketaan euroissa ja jossa on kuusi numeroa.

Satsausta tarvitaan, sillä radalla pienet marginaalit ratkaisevat.

– EM- tai MM-kisoissa viivalle asettuu 70–110 kuskia. Kilpailu on kovaa ja kymmenykset erottavat kuskit toisistaan, Laura sanoo.

Koulussa pojan intohimoon suhtaudutaan vaihtelevasti, mutta enimmäkseen kuitenkin kannustavassa hengessä. Joskus on ollut pohdintaa siitä, millä innolla matematiikan läksyjä pitäisi tehdä kun kilpailupäivä on alkanut aamuseitsemältä ja päättynyt iltakahdeksalta.

– Koulussa on totuttu siihen, että poissaoloja välillä tulee, Luka sanoo.

Pojalle kertyi syksyllä 222 poissaolotuntia.

– Siinä oli koronakaranteenit ja kaikki päälle, äiti huomauttaa.

– Laskin, että olin viime vuonna yhteensä 13 koronatestissä, Luka jatkaa.

Mikko ja Laura sanovat, että vanhemmat eivät elä pojan ajamisessa omia unelmiaan, vaan tärkeintä on että poika saa ulosmitata oman potentiaalinsa täysimääräisesti.

– Aggressiivisuutta tarvitsen lisää. Tämä on pienten marginaalien laji, ja se voittaa joka haluaa voittoa eniten, Luka sanoo.

Luka Sammalisto

Marraskuussa 2007 syntynyt karting-kuljettaja.

Kokeili ensimmäistä kertaa karting-autoa vuonna 2015, aktiivinen kilpaileminen alkoi tästä kaksi vuotta myöhemmin.

Teki tammikuussa sopimuksen italialaisen Kart Republic-tallin kanssa. Se tietää samalla runsaasti testipäiviä ja kilpailuja eurooppalaisilla radoilla.

Pojan vanhemmat Mikko ja Laura ovat tiiviisti pojan apuna: Mikko vastaa pojan varainhankinnasta ja yhteistyökumppaneista, Laura taas hoitaa osaltaan pojan fysiikkavalmennusta.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut